Domicilie wijzigen jongere broer

anoniemke123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie wijzigen jongere broer

#1 , 04 sep 2017 13:42

Hey allemaal

Ik heb wat vraagjes en hopelijk kunnen jullie mij helpen! Heb recent een appartement gevonden om te huren en vanaf volgende maand ga ik alleen wonen. In mijn contract staat er dat er 2 personen kunnen wonen in dat appartement. Het heeft ook 2 slaapkamers.

Ik heb een jongere broer van 18 jaar en hij is een student. Die wilt nu ook definitief bij mij komen wonen door familieproblemen. Maar dan wil ik wel dat hij zijn domicilie wijzigt (hij vindt dit zeker oke) naar mijn adres zodat hij zijn kinderbijslag, studietoelage etc zelf kan ontvangen dus eigenlijk op mijn rekening. Ik weet ook dat hij "ten laste" zal zijn op mijn naam. Omdat dit niet gepland was moet ik dit nog aan de verhuurder vragen natuurlijk.

Wat zijn de nadelen hiervan als hij zijn domicilie veranderd? Zal de verhuurder dit toelaten? Zo ja, zal hij iets veranderen aan de maandelijkse kosten ookal staat er in het contract dat er 2 personen kunnen wonen? Want voor de gemeenschappelijke kosten is er een jaarlijkse afrekening omdat water en verwarming inbegrepen is in die kosten. Dus als er meer gebruikt wordt, ga ik dat uiteindelijk wel betalen nadat ik de afrekening krijg ...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2017 15:41

Hey allemaal

Ik heb wat vraagjes en hopelijk kunnen jullie mij helpen! Heb recent een appartement gevonden om te huren en vanaf volgende maand ga ik alleen wonen. In mijn contract staat er dat er 2 personen kunnen wonen in dat appartement. Het heeft ook 2 slaapkamers.

Ik heb een jongere broer van 18 jaar en hij is een student. Die wilt nu ook definitief bij mij komen wonen door familieproblemen. Maar dan wil ik wel dat hij zijn domicilie wijzigt (hij vindt dit zeker oke) naar mijn adres zodat hij zijn kinderbijslag, studietoelage etc zelf kan ontvangen dus eigenlijk op mijn rekening. Ik weet ook dat hij "ten laste" zal zijn op mijn naam.
Hij hoeft niet noodzakelijk ten uwen laste te zijn. Hij kan zich ook gewoon bij u domiciliëren, en zolang hij nog studeert een leefloon / studietoelage / ... aanvragen.
Omdat dit niet gepland was moet ik dit nog aan de verhuurder vragen natuurlijk.
Op zich hoeft de verhuurder zijn goedkeuring daar niet voor te geven. Als het appartement geschikt is om met 2 te wonen, mag u uw broer in huis halen.
Wat zijn de nadelen hiervan als hij zijn domicilie veranderd?
Dat de deurwaarder aan uw deur komt kloppen als uw broer schulden zou maken. Als hij daar blijft wonen op een moment dat hij afgestudeerd is, zal dit ook invloed hebben op eventuele uitkeringen die jullie zouden krijgen (werkloosheidsuitkering, ziekteuitkering, etc...)
Zal de verhuurder dit toelaten?
In principe kan hij dit niet weigeren.
Zo ja, zal hij iets veranderen aan de maandelijkse kosten ookal staat er in het contract dat er 2 personen kunnen wonen? Want voor de gemeenschappelijke kosten is er een jaarlijkse afrekening omdat water en verwarming inbegrepen is in die kosten. Dus als er meer gebruikt wordt, ga ik dat uiteindelijk wel betalen nadat ik de afrekening krijg ...
Dus verhuurder rekent nu een vaste maandelijkse kost aan, en zal op het einde van het jaar de werkelijke eindafrekening maken? Dan kan je inderdaad aan de verhuurder vragen om de vaste maandelijkse kost te herzien, zodat je op het einde van het jaar niet ineens een smak extra moet betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 04 sep 2017 17:56

Uiteraard zal u bedoelen dat uw broer die gelden op zijn eigen rekening gestort krijgt -
U kan overeenkomen dat hij wel meebetaald in de kosten van huur-verbruik en eten.
Misschien best iets op papier zetten tussen jullie beiden.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”