Partner wil niet trouwen i.v.m. ondertekenen papieren

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Partner wil niet trouwen i.v.m. ondertekenen papieren

#1 , 31 aug 2017 12:46

Dag

Mijn partner en ik zijn al even samen. We hebben recentelijk een dochter gekregen. Ik heb haar altijd laten weten dat het mijn wens is om te trouwen. Ze heeft altijd aangegeven dit te willen. Ineens wil ze dit niet meer omdat ze niet in het huwelijk zou geloven. Ze wil op zich wel een ceremonie maar ze wil niets ondertekenen. Wat kunnen haar redenen hiervoor zijn? Ik vertrouw het niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 aug 2017 12:57

We hebben recentelijk een dochter gekregen. Ik heb haar altijd laten weten dat het mijn wens is om te trouwen. Ze heeft altijd aangegeven dit te willen. Ineens wil ze dit niet meer omdat ze niet in het huwelijk zou geloven. Wat kunnen haar redenen hiervoor zijn? Ik vertrouw het niet.

Postnatale depressie...ofwel is ze u beu.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2017 13:21

Misschien, in ieder geval gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2017 13:28

"Hoe" zijn jullie momenteel samen? Wettelijk of feitelijk samenwonend? Huren jullie of hebben jullie samen een woning gekocht? Wat exact wil ze niet tekenen? Wenst ze geen huwelijkscontract te onderteken of de papieren van het huwelijk zelf? Als jullie niet trouwen, kan je nog altijd wettelijk samenwonen indien je dit wenst.

Je hoeft niet per se te trouwen om één en ander geregeld te hebben. Maar zonder dat we exact weten waar uw partner bezwaar tegen heeft, is het een beetje koffiedik kijken voor ons...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2017 13:46

Momenteel wonen we feitelijk samen en hebben we niets op papier geregeld. We huren een woning, ik ben er later bij gekomen dus ik betaal de huur aan haar. Ze wenst niets te ondertekenen dat ons verbind. Dus geen huwelijkscontract, geen papieren en geen wettelijk samenwonen papieren. Ze wil gewoon simpelweg niets tekenen dat ons op legaal vlak verbind. Ze zegt dat ze dit niet romantisch vind maar Ik vertrouw deze uitleg niet. Ze heeft veel spaargeld en een goed loon. Ikzelf heb een modaal inkomen en een modale hoeveelheid spaargeld. We hebben samen sinds 2 maanden een dochter. Ik ben wettelijk de vader en mijn naam staat op de geboorteakte.

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2017 13:50

Ps. Ze is expat en we verhuizen iedere 3 jaar naar een ander land. Ik weet niet of dit iets met de zaak te maken kan hebben

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2017 13:56

Tja, je kan niemand dwingen om bepaalde verbintenissen aan te gaan. Jij hebt natuurlijk wel alle rechten wat jullie kind beterft, aangezien je de wettelijke vader bent. Als jullie samen geen woning kopen (als expat zal dit ook wel even zo blijven, mogelijk), hoeft ook daar niet echt iets geregeld te worden. Het enige waar jullie nu eens aan moeten denken is dat jullie niets van elkaar zullen erven als er iets gebeurd met één van jullie. Alles van de partner die komt te overlijden, zal naar jullie dochter gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2017 14:11

Wat als we samen een woning zouden willen kopen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 aug 2017 14:58

Wat als we samen een woning zouden willen kopen?
In dat geval zal uw partner toch een handtekening moeten zetten: als is het maar op de hypothecaire lening of de aankoopakte. Maar ook dan hoeven jullie niet te trouwen of wettelijk samen te wonen. De aankoopakte zal bepalen wat uw aandeel in het huis is, en wat het aandeel van uw partner is. Dit kan elk 50% zijn, maar dit hoeft niet. Stel dat u partner voor een woning van € 400.000, € 150.000 op tafel legt, en jij €50.000, en jullie lenen de overige €200.000 dan kan je dit zo laten optekenen in de akte bij de notris (of eventueel met een aparte schulderkentenis die stelt dat bij de verkoop van de woning, uw partner sowieso recht heeft op €100.000, en dat de rest van de opbrengst dan gelijkmatig verdeeld wordt).

Kortom: eens er een huis gekocht wordt, zal uw partner toch verplicht worden om één en ander te ondertekenen. Ik vermoed trouwens dat zij ook haar handtekening zal gezet hebben bij de erkenning van jullie dochter door jou, niet? Ikzelf ben ook niet getrouwd, en meen me te herinneren dat bij de erkenning van onze kinderen zowel ik als mijn vriendin onze handtekening moesten plaatsen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 aug 2017 16:43

Dank voor je info. Ze heeft inderdaad getekend bij de erkenning van onze dochter. Ik begrijp haar plotselijke ommezwaai gewoon niet en het lijkt er voor mij op dat ze de commitment niet aan wil gaan voor welke reden dan ook. Erg pijnlijk maar inderdaad niet te verplichten en ook niet wenselijk om te verplichten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 aug 2017 16:47

Samen een kind hebben, is in mijn ogen het grootste commitment dat je kan aangaan. Veel meer dan trouwen. Een huwelijk is tenslotten een vodje papier dat vrij makkelijk teniet kan gedaan worden als beide partijen dit willen. Een kind, daarentegen is voor het leven. Zelfs als jullie uit elkaar zouden gaan, zal je nog met elkaar te maken krijgen ivm jullie kind(eren). Op te tweede plaats komt dan samen een huis kopen. Ook dit verbind jullie, aangezien jullie beiden eigenaar zijn, samen de lening aflossen, er samen wonen. OK, een huis kan ook verkocht worden, maar toch...

Dus ik zou niet zomaar beweren dat er geen commitment is van haar kant. Als ze ervoor kiest om samen met jou een kind te hebben, vind ik dit een behoorlijk groot commitment. Maar da's natuurlijk mijn mening...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 31 aug 2017 16:52

Wat als we samen een woning zouden willen kopen?
Men kan met eender wie samen een eigendom kopen.
Dat heeft niets te maken met gehuwd zijn, wettelijk samenwonen, feitelijk samenwonen, geslacht....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 aug 2017 17:07

@Tom, dat is inderdaad een commitment. Misschien ben ik romantisch maar voor mij heeft trouwen een grote betekenis. Ik blijk de enige te zijn die die mening is toegedaan.
Laatst gewijzigd door Roy34 op 31 aug 2017 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 aug 2017 17:08

@sperger: goed om te weten, ik dacht dat het nuttig was hiervoor getrouwd te zijn.

Roy34
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 aug 2017 17:11

Nog een vraag: Ik ben bezig met het opstarten van een BVBA, is het vanuit die optiek handig iets vast te leggen? Mocht er ooit iets mis gaan bijv.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”