Scheiding van goederen

vosje
Topic Starter
Berichten: 11

Scheiding van goederen

#1 , 30 aug 2017 17:48

Weet iemand of er een verschil is, en wat het verschil dan precies is tussen?:
- stelsel van scheiding van goederen met vennootschap van aanwinsten
- stelsel van scheiding van goederen met beperkte gemeenschap

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 aug 2017 18:36

Scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst : kan enkel tussen 2 gehuwden. Er zijn eigen goederen : wat men had voor het huwelijk, wat men ten persoonlijke titel geschonken krijgt of geërfd heeft. Vanaf men huwt zijn echter alle inkomsten uit loon, intresten, huren, toelages , ... gemeenschappelijk tegoed. Dit kan bepaald worden via contract bij notaris of zonder contract : het wettelijk stelsel.
Scheiding van goederen met beperkte gemeenschap : iedere partner behoudt zijn goederen, van voor of na het huwelijk, ongeacht hun oorsprong. Ieder zijn potje met eigen inkomsten , eigen kosten én een bijdrage voor de gezamenlijke kosten. Men kan evenwel via een huwelijkscontract een beperkte gemeenschap maken, waar slechts één of enkele specifieke goederen worden ingebracht, vb. de gezamenlijk aangekochte of gebouwde woning. De rest blijft behoren tot het eigen vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vosje
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 30 aug 2017 19:38

Ja maar in die 'vennootschap van aanwinsten' (niet 'gemeenschap van aanwinsten') zou men ook bepaalde goederen kunnen inbrengen heb ik gehoord?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 31 aug 2017 11:37

Vennootschap van aanwinsten? Nooit van gehoord. Is mi. wel degelijk 'gemeenschap van aanwinsten' , zoals uitgelegd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 31 aug 2017 12:32

Vennootschap van aanwinsten? Nooit van gehoord. Is mi. wel degelijk 'gemeenschap van aanwinsten' , zoals uitgelegd.
Ik heb er al wel van gehoord maar volgens mij zijn het synoniemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”