bedenkingen bij huur

booya
Topic Starter
Berichten: 8

bedenkingen bij huur

#1 , 30 aug 2017 17:16

Hallo iedereen,

Ik ga proberen en 'ingewikkeld' verhaal simpel te vertellen.

Ik ben 2 jaar geleden gaan inwonen bij mijn vriendin. Zij had voor we elkaar hebben leren kennen een appartement gekocht via sociale lening. ik betaal de helft van alle aankopen en gemeenschappelijke kosten (telenet, water, elektriciteit, verfwerken, eten, .....). Ook betaal een huurbedrag wat eigenlijk 50% is van het maandelijks af te lossen bedrag van haar lening.

We zijn dus nu 2 Jaar verder en ik kom op een moment dat ik eigenlijk meer zekerheden wil in mijn leven, zo zou ik graag ook iets willen kopen enz.
Mijn vriendin zegt dat ze het appartement niet kan verkopen omwille van een bepaalde periode waar zij moet blijven wonen in het huis (ze denkt 5 jaar?).
Op dit moment denk ik ook of ik wel slim bezig ben om een 50% huur te betalen. Langs de ene kant denk ik dat het normaal is dat ik iets bijdraag voor de slijtage van het huis. Langs andere kant is dit in mijn ogen 'verloren geld' --> met name dat ik hier GEEN fiscaal voordeel van krijg (zij wel .. ook al betaald ze helft minder), als relatie stopt ben ik alles kwijt (ga er niet van uit maar denk er wel soms aan), staat ook niets op papier dus als ze verkoopt in de toekomst kan ik zeggen dat ik betaald heb maar uiteindelijk....

Nu stel ik me de vraag wat ik best doe? Ik zou dit wel wat willen veranderen om wat meer zekerheid te krijgen (op mijn naam) of een soort herkenning te krijgen ...
Ik hoop op goede raad..

Dank Je !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 30 aug 2017 17:29

Hoe dan ook, je woont daar. In zo'n situaties deelt de inwonende partner meestal in de energiekosten en een bepaald bedrag voor het gebruik van de woning. Meestal is dat bedrag wel wat lager dan een echte huurprijs. De kosten voor herstellingen, opknapbeurten, verbouwingen blijft voor de eigenaar. Stel dat de huurwaarde voor je woning ongeveer 800 euro per maand zou zijn. Dan zou een woonstvergoeding van 300 euro per maand billijk zijn. Geef toe voor die prijs vind je nergens een behoorlijke woning met voldoende ruimte, een tuin etc....Wonen voor 300 euro per maand, zonder kosten van herstellingen, zonder belastingen, verzekeringen, dat is heel voordelig. Want intussen kan jij wel wat sparen. Als jij je "wooonstvergoeding" meteen stort op de hypotheekrekening, dan is het wel duidelijk dat je geinvesteerd hebt in de woning van je vriendin. Ik meen dat je later de gelden die je in de lening geinvesteerd hebt, je die ook kan recupereren: maar dat moet je eens vragen aan een notaris hoe dat precies zit. Op je mysterieuze laatste zin kan ik je niet antwoorden: door wie wil je herkend worden en waarom?

booya
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 30 aug 2017 17:34

ik stort het geld op haar rekening.
Zoals ik ook gezegd heb betaal ik ook brandverzekering mee, herstellingen, .... dus het is 300 euro + 50% van de boodschappen + 50% van verzekeringen/kosten/....

Herkenning dat als het ooit verkocht wordt aanzien wordt dat ik wel dat geld betaald heb (al lijkt het soms dat ze dat maar normaal vinden en er niets moet genoteerd worden).

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 30 aug 2017 18:16

bekijk of je je woonstvergoeding apart op de hypotheekrekening kan storten. Dan is het duidelijk dat dit voor de afbetaling is en apart van de andere sommen. Enne, je bedoelt natuurlijk "erkenning"....

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 30 aug 2017 18:43

In zo'n situatie zie ik maar één oplossing : trouwen. Daarna de woning, met de schuld, inbrengen door de eigenaar in de gemeenschap. Men wordt zo mede-eigenaar en betaalt mee de lening af, met fiscaal voordeel. De kosten hiervoor zijn beperkt tot 25 € registratie, plus notarisloon.
Wel eens navragen bij de huisvestingsmaatschappij of dergelijke operatie toegelaten is. In principe mag men zo'n woning binnen een aantal jaren ( 20?)
niet verkopen tenzij een deftige boete.
NB : een storting rechtstreeks op een hypotheekrekening is meestal niet mogelijk!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

booya
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 01 sep 2017 19:51

In zo'n situatie zie ik maar één oplossing : trouwen. Daarna de woning, met de schuld, inbrengen door de eigenaar in de gemeenschap. Men wordt zo mede-eigenaar en betaalt mee de lening af, met fiscaal voordeel. De kosten hiervoor zijn beperkt tot 25 € registratie, plus notarisloon.
Wel eens navragen bij de huisvestingsmaatschappij of dergelijke operatie toegelaten is. In principe mag men zo'n woning binnen een aantal jaren ( 20?)
niet verkopen tenzij een deftige boete.
NB : een storting rechtstreeks op een hypotheekrekening is meestal niet mogelijk!!
Trouwen .. maar dan stijgt het hele leningsbedrag (ze heeft een sociale lening).

Momenteel betaal ik alles mee .. belastingen, herstellingen, huur, ... alles is 50/50.. ik kan maar niet stoppen met piekeren: ik draag bij in alle kosten (incl afbetaling) maar ik deel niets id opbrengsten .. ik kan goedkoper wonen, klopt maar mijn plan was niet om jaren nog te huren. dat is wel het verleden, maar nu voel ik dat ik meer zekerheid wil... maar ik wil weten of wat ik voel/denk over de situatie onlogisch is of niet?

Is het vanzelfsprekend dat ik alles 50/50 betaal omdat ik kom inwonen .. ik lees verschillende meningen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 01 sep 2017 20:00

[

Trouwen .. maar dan stijgt het hele leningsbedrag (ze heeft een sociale lening).
Waar ben je momenteel gedomicilieerd?

booya
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 01 sep 2017 20:07

[

Trouwen .. maar dan stijgt het hele leningsbedrag (ze heeft een sociale lening).
Waar ben je momenteel gedomicilieerd?
Op een andere plaats....

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 sep 2017 10:22

Jij pleegt dus al 2 jaar lang domiciliefraude!!!!!

booya
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 02 sep 2017 14:21

Is onlangs veranderd om persoonlijke redenen... wordt nu officieel gemaakt.. daarom dat ik de vragen rond financiën stel.
Dank allemaal voor de antwoorden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”