Belgische identiteit voor kind in buitenland

NicolasOyfn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Belgische identiteit voor kind in buitenland

#1 , 04 aug 2017 21:39

Beste,

Mijn vriendin is momenteel zwanger. Zij is niet-Europees, ik ben Belg. Als ons kind geboren wordt heeft het kind een dubbele nationaliteit. Ik verblijf momenteel bij haar in het buitenland (Latijns Amerika). Ik wil graag mijn domicilie-adres behouden in België. Ik zal aanwezig zijn bij de geboorte van ons kind en dus zal mijn naam op de geboorte-akte van het kind komen te staan. Aangezien ik Belg ben, geboren in België, is het kind automatisch Belg. (Belg bij geboorte).

De komende jaren zal mijn vriendin met het kind waarschijnlijk zich niet in België vestigen. De Belgische ambassade kan / wil mij niet helpen aangezien ze enkel personen helpen die ingeschreven staan in hun register, en daarvoor moet je uitgeschreven zijn in België (wat ik voorlopig niet wil). Kan iemand mij informatie geven hoe ik ons kind het best aangeef bij de Belgische overheid? Vanaf welk moment is het nodig dat ons kind een paspoort / identiteitskaart nodig heeft? Deze kan ik dan enkel in België aanvragen, maar wat als ons kind in het buitenland blijft wonen? Welke acties onderneem ik best in de administratie?

Alvast bedankt en groet,

N. O.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 aug 2017 21:48

Waarom geef je het kind niet aan in je woonplaats? Zij zijn ook het best geplaatst om je te vertellen of de geboorteakte uit het land in kwestie moet worden gelegaliseerd (waarschijnlijk wel).

Identiteitsdocumenten zijn broodnodig van zodra je landsgrenzen gaat overschrijden. Praktisch gaat het moeilijk worden om die te verkrijgen, want het kind moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
"sowieso" schrijf je zo.

berenod
Berichten: 942

#3 , 05 aug 2017 13:32

Wel opletten met de domicilie wetgeving.
Indien je effectief woont in Zuid Amerika, ben je wettelijk verplicht van daar je domicilie te zetten.
De Belgische wetgeving bepaalt je echte woonplaats niet op waar je staat ingeschreven, maar daar waar de "hoofdzetel" van je belangen is. Dit kan van alles zijn, je bankrekeningen, plaats van werk enzovoorts.
Praktisch zijn er natuurlijk, vooral voor kortere periodes (minder dan één jaar), wel tussenoplossingen, referentie adres, aangeven tijdelijke afwezigheid, ...
Het is eigenlijk net voor situaties zoals in uw geval dat het nut heeft van je ter plaatse in te schrijven.

Spijtig genoeg is de beweegreden om dat niet te doen in de meeste gevallen om recht te blijven hebben op een aantal voordelen van ons sociaal systeem, zoals uitkeringen, mutualiteit enzovoorts (niet dat ik insinueer dat dit in uw geval zo is!).

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 05 aug 2017 13:44

Vermoedelijk zal volgende procedure nodig zijn in uw geval:
-De geboorte akte (correct vertaald en gelegaliseerd in het land van geboorte) na uw terugkomst laten overschrijven in de registers van de burgerlijke stand van uw gemeente/stad.
-Wanneer nodig kan u dan ten allen tijde daarvan een afschrift/uittreksel van krijgen.
bron: https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... d/Geboorte

Met een recent uittreksel van die papieren moet u normaal gezien op de ambassade ter plaatse identiteitspapieren voor uw kind kunnen krijgen, of eventueel misschien het kind zelf op de ambassade laten registreren.
Op zijn minst moeten zij een "voorlopig paspoort" met een geldigheid van 6 maanden kunnen afleveren.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”