Hoe gezin beschermen tegen schulden dochter

peeetn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hoe gezin beschermen tegen schulden dochter

#1 , 02 aug 2017 09:16

hallo ik ben vader van 2 kinderen ik ben al 13jaar gelukkig samenwonend met de mama,nu mijn vraag gaat hier om mijn stiefdochter ze is 22j heeft al maanden geen werk meer heeft geen werkloosheidsuitkering meer er komt alle dagen ruzie van,de deurwaarders beginnen op mijn deur te kloppen hoe kan ik en mijn kinderen ons daar tegen beschermen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 02 aug 2017 09:22

door haar uit huis te krijgen.

Als ze bij jou gedomicilieerd staat kan de GDW alle spullen in uw huis aanslagen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 02 aug 2017 09:27

Zolang ze bij u gedomicilieerd is kan de GDW langskomen en alle goederen waarvan u niet de persoonlijke eigendom kan bewijzen opschrijven, daar valt niets aan te doen. De ene GDW is daarin wat coulanter dan de andere maar garanties bestaan niet.

De oplossing: uw stiefdochter inviteren een ander adres te zoeken. Zend haar een aangetekend schrijven (naar uw eigen adres, dus) en geef haar twee maand. Weigert deze dan rest maar één mogelijkheid: naar de vrederechter trekken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 aug 2017 09:41

Ouders zijn in principe niet verantwoordelijk voor de schulden van hun meerderjarig kind, zelfs al woont het kind nog bij je in.
Het probleem is dat wanneer de deurwaarder aanklopt, hij/zij geen onderscheid maakt tussen jouw goederen en die van je kind.
Zorg dat je kan bewijzen dat jij de eigenaar bent van de goederen waarop de deurwaarder beslag wil leggen (vb: betalingsbewijzen, facturen, etc.).
Houdt de deurwaarder daar geen rekening mee, dan kan je niet anders dan naar de rechtbank te stappen.
Ook voor de rechtbank zal je moeten bewijzen dat de goederen waarvan je het beslag betwist van jou zijn.
In afwachting van de verhuis van je kind kan je proberen om de ruimte waar je kind thuis verblijft zoveel als mogelijk af te bakenen van je eigen leefruimtes.
Het doel is om de deurwaarder duidelijk te maken waar de goederen van je kind zich bevinden en vermenging met je eigen goederen zoveel als mogelijk te vermijden. Dit is echter geen juridisch waterdichte oplossing.
De enige waterdichte manier - hoe pijnlijk ook - is ervoor zorgen dat je kind verhuist.

peeetn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2017 09:53

als ik ze zelf de deur wijs , ze vertrekt dan voor paar maand naar weet ik niet waar, maar alles komt in mijn nek terecht,dmaw naar de vrederechter trekken? want haar domicil gaat niet vanzelf vertrekken en ze weet het goed genoeg

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 02 aug 2017 10:07

Ten eerste kan u haar enkel 'de deur wijzen' indien ze daarmee akkoord is. Anders bent u degene die een klacht en extra kosten zou kunnen oplopen.

Eénmaal vertrokken kan u naar de dienst bevolking van uw gemeente gaan en daar verklaren dat de persoon in kwestie niet meer bij u woont en hen uitnodigen om dit vast te stellen. Dat is wel een procedure waar wat tijd over gaat en indien uw stiefdochter zich niet zelf ergens domicilieert ondertussen eindigt het in een ambtshalve afvoering bij collegiaal besluit. Dat kan ernstige problemen veroorzaken voor haar.

Een minder goede oplossing die ik niet echt aanbeveel: Laat haar een studio huren en draag bij in de huur. Enig probleem is dat ze vermoedelijk geen verhuurder zal vinden die akkoord gaat zonder dat u meetekent en dat is geen goed idee.

Wat boven aangehaald werd als mogelijkheid, nl bij beslag naar de rechter trekken om te betwisten is een vordering in revindicatie. Indien u de GDW echter niet kon overtuigen is het twijfelachtig dat u de beslagrechter zal kunnen over de streep trekken. Daarenboven is de procedure uit haar aard vrij duur. Het zal mogelijks goedkoper zijn om dan na beslag uw eigen inboedel terug te kopen. Dát verstrekt u meteen ook een bewijs dat u en niet uw dochter de eigenaar bent van de opgelijste goederen en is zo ongeveer het enige waar een GDW niet zal over beginnen twisten de volgende keer dat hij/zij op de koffie komt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

peeetn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2017 10:38

en als ik met mijn gezin verhuis is dit een oplossing? of gaat haar domicil dan ook automatisch mee? op den duur weten we het niet meer

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2017 10:46

U verhuizen en de huur staat op u naam ?

Dan zal je de pacht moeten voort betalen.

De gemakkelijkste oplossing en de goedkoopste is naar de vrederechter gaan voor haar uit jullie huis te zetten.

Zij kan dan naar het OCMW gaan en dit zijn dan de problemen voor hun.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 02 aug 2017 11:18

en als ik met mijn gezin verhuis is dit een oplossing? of gaat haar domicil dan ook automatisch mee? op den duur weten we het niet meer
Neen, dat gaat niet automatisch mee....MAAR....

.... weet wel dat deze 'oplossing'- afhankelijk van de tegenstand van uw stiefdochter waarvan ik veronderstel dat ze de huurovereenkomst niet mede getekend heeft- voor allerhande problemen kan zorgen met de verhuurder van uw huidige woning die wellicht niet tevreden zal zijn indien u hem opzadelt met een bezetter zonder recht noch titel. Ik zou ook graag de scène willen zien op het ogenblik van de overhandiging der sleutels. Lijkt me een goede garantie voor een duur proces.

Enfin, u krijgt van mij wel punten voor creativiteit.

Goedkoopste oplossing=vrederechter en uithuiszetting vragen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 10 aug 2017 16:10

Zelfs een 'eigen' kamer is een klapmiddel - zoals reeds is aangegeven.
Er is nl maar een huurder(u en uw partner) - dus de rest is betwistbaar.
Via vrederechter - aangetekend schrijven doet u best via een AS met een Antwoord / Reponse kaart.
Stuur ook een gewone brief naar haar en vermeld in beide brieven naar elkaar.
De AS brief uiteraard niet meer openen. Deze brief wordt in aantal exemplaren als belanghebbenden opgesteld dus in de AS vermelden datum plaats en aantal exemplaren ..vb opgesteld in drie exemplaren - stiefdochter (een) en al de huurders die contract hebben getekend ( een - twee of meerdere)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 aug 2017 18:34



De oplossing: uw stiefdochter inviteren een ander adres te zoeken. Zend haar een aangetekend schrijven (naar uw eigen adres, dus) en geef haar twee maand. Weigert deze dan rest maar één mogelijkheid: naar de vrederechter trekken.
lukt dit wel? want de mama die is mogelijk mede eigenaar/huurder
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 10 aug 2017 18:50

Er is geen verplichting om onderdak te verschaffen aan een meerderjarig kind. Maar u bedoelt dat de moeder (indien mede-huurder) moet meewillen in het 'zet haar buiten' verhaal? Dat is inderdaad zo.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”