Wettelijk samenwonen vs huwelijk anno 2017

Sarah.Divien
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen vs huwelijk anno 2017

#1 , 30 jul 2017 09:15

Hallo iedereen

ik en mijn partner twijfelen om wettelijk te gaan samenwonen alhoewel ik eigenlijk wel een huwelijk verkies boven het wettelijk samenwonen.
Maar mijn partner denkt dat een huwelijk massievere gevolgen heeft dan wettelijk samenwonen... We hebben samen een kind en ik heb een kind uit vorige relatie

Niet onbelangrijk, ik wil trouwen met contract (kan dit ook met wettelijk samenwonen?) want ik wil dat hij weet dat ik huw/wettelijk samenwoon met hem omdat ik voor hem kies en niet voor zijn huis, geld enz (alhoewel hij dat wel weet denk ik maar zijn familie niet, en hij is van nature nu eenmaal wantrouwig haha)

Dus concrete vragen:

- wat is het grootste verschil tussen wettelijk samenwonen en trouwen? Is er in wezen een verschil als we toch trouwen met contract?
- moeten we trouwen/wettelijk samenwonen met contract? Want heb ook al gelezen dat wat vergaard is voor het huwelijk/wettelijk samenwonen toch sowieso van zichzelf blijft en enkel wat binnen huwelijk/wettelijk samenwonen wordt verkregen gezien wordt als gemeenschappelijk

ik weet dat er wel wat terug te vinden is van deze onderwerpen op Google ofzo maar die lijken mij soms zo gedateerd of opgesteld in een niet zo "menselijke" taal...

Alvast heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jul 2017 11:12

Wettelijk samenwonen is te vergelijken met huwen met contract scheiding van goederen : iedere partner heeft zijn eigen vermogen , voor en na het huwelijk. En dat blijft altijd zo. Er is geen gemeenschappelijk vermogen : ieder zijn inkomen, ieder zijn spaargelden, ieder zijn eigendom.
Bij huwelijk erf je , bij overlijden van uw partner, het vruchtgebruik op alles wat hij bezit. Voor de woning betekent dat dat je zelf kan blijven wonen, zonder dat iemand u dat kan beletten. Je int tevens de intresten van zijn kapitaal, mag met zijn auto rijden,...
Bij wettelijk samenwonen is het vruchtgebruik beperkt tot de gezinswoning.
Weet ook dat uw kind nooit erft van hem, tenzij hij die zou adopteren ( via zgn. kleine adoptie) of expliciet in een testament vermeldt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 30 jul 2017 12:14

Bij wettelijke samenwonen ook nooit overlevingspensioen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 30 jul 2017 14:21

moeten we trouwen/wettelijk samenwonen met contract? Want heb ook al gelezen dat wat vergaard is voor het huwelijk/wettelijk samenwonen toch sowieso van zichzelf blijft en enkel wat binnen huwelijk/wettelijk samenwonen wordt verkregen gezien wordt als gemeenschappelijk

U moet niets. Indien u bv. volgens het wettelijk stelsel huwt dan zijn goederen die van uw echtgenoot of uzelf waren voor het huwelijk inderdaad diens exclusieve eigendom. MAAR: beroepsinkomsten zijn gemeenschappelijke inkomsten onder dat stelsel. Dat betekent dus ook dat indien uw echtgenoot bv. nog een hypotheek afbetaalt op die woning, u daar onder dat systeem ook een deel in verwerft (in de zin van: vergoeding kunnen bekomen bij scheiding) indien hij deze betaalt met zijn beroepsinkomsten.

Strikt redenerend vanuit het louter economisch belang van de partner die de meeste goederen bezit en het hoogste inkomen genereert is een huwelijk niet interessant, er kleven meer nadelen aan dan voordelen, de statistieken (dei aanzetten tot enige voorzichtigheid) in acht genomen. De enige manier om dat te milderen is een stelsel van zuivere scheiding van goederen, zelfs dan kleven er 'nadelen' aan zoals (indien u in zijn woning woont) een verlies van de mogelijkheid er vrij over te beschikken (ook bij wettelijk samenwonen maar dat kan eenzijdig opgezegd worden) etc.

Echter, huwen of niet huwen is in de meeste gevallen geen strikt rationele keuze. M.i. dient u zich in eerste instantie af te vragen waarom u wenst te huwen en wat de doelstellingen zijn.

Kijk alvast hier eens: https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... e-gevolgen
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2017 15:11

Hier kan je ook al wat lezen: http://odos.be/web/over-opnieuw-starten ... samenwonen
Je kan er zeker ook terecht voor verdere vragen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”