Onderhoudsplicht vriend van moeder

katjaderidder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht vriend van moeder

#1 , 29 jul 2017 01:22

Hallo,

Ik ben een eerstejaars student en heb het afgelopen jaar wat problemen gehad om mijn studies te bekostigen. Na een zomer gewerkt te hebben, kon ik mijn boeken en laptop vorige zomer net betalen. Onvoorziene dingen zoals extra boeken kon ik niet betalen tijdens het jaar. Ik heb geen gigantisch slechte band met mijn moeder, maar ze hecht geen groot belang aan mijn studies wat leidt tot confrontaties tijdens periodes voor examens. Na enkele dagen gestudeerd te hebben op het kot van een vriend (die gedaan had met de examens), zag ik dat mijn thuis situatie een negatieve invloed heeft op mijn studeren.

Ik woon bij mijn moeder. Zij is feitelijk samenwonend met haar vriend en hebben samen een kind. Ik sta ten laste van haar vriend, maar kindergeld van mij en het gemeenschappelijk kind (resp. 120EUR en 220 EUR) worden ontvangen op de rekening van mijn moeder. Mijn moeder heeft echter niet de financiële middelen om mij te ondersteunen in mijn studies.

Ik heb al wat onderzoek gedaan. Volgens de wet moet ik eerst aanspraak maken op onderhoudsgeld van ascendenten, descendenten en (ex-) echtgenoten. In mijn geval doen enkel ascendenten er toe. Ik vermoed dat ascendenten enkel slaat op bloedverwanten. Aangezien ik mijn vader in geen tien jaar meer gesproken heb en hij in het buitenland verblijft, kan ik geen aanspraak doen op onderhoudsgeld van hem. Mijn moeder heeft een netto loon van ongeveer 1000 euro en haar vriend een loon van ongeveer 1800 euro.

Ik moet dus beroep doen op het recht van onderhoudsgeld van mijn moeder. Is dat dan in verhouding met haar loon of de helft van de som van de lonen van mijn moeder en haar vriend? En bijkomende vraag: heb ik recht op een leefloon in kader van het vervolledigen van mijn studies?