Onderhoudsplicht vriend van moeder

katjaderidder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht vriend van moeder

#1 , 29 jul 2017 01:22

Hallo,

Ik ben een eerstejaars student en heb het afgelopen jaar wat problemen gehad om mijn studies te bekostigen. Na een zomer gewerkt te hebben, kon ik mijn boeken en laptop vorige zomer net betalen. Onvoorziene dingen zoals extra boeken kon ik niet betalen tijdens het jaar. Ik heb geen gigantisch slechte band met mijn moeder, maar ze hecht geen groot belang aan mijn studies wat leidt tot confrontaties tijdens periodes voor examens. Na enkele dagen gestudeerd te hebben op het kot van een vriend (die gedaan had met de examens), zag ik dat mijn thuis situatie een negatieve invloed heeft op mijn studeren.

Ik woon bij mijn moeder. Zij is feitelijk samenwonend met haar vriend en hebben samen een kind. Ik sta ten laste van haar vriend, maar kindergeld van mij en het gemeenschappelijk kind (resp. 120EUR en 220 EUR) worden ontvangen op de rekening van mijn moeder. Mijn moeder heeft echter niet de financiële middelen om mij te ondersteunen in mijn studies.

Ik heb al wat onderzoek gedaan. Volgens de wet moet ik eerst aanspraak maken op onderhoudsgeld van ascendenten, descendenten en (ex-) echtgenoten. In mijn geval doen enkel ascendenten er toe. Ik vermoed dat ascendenten enkel slaat op bloedverwanten. Aangezien ik mijn vader in geen tien jaar meer gesproken heb en hij in het buitenland verblijft, kan ik geen aanspraak doen op onderhoudsgeld van hem. Mijn moeder heeft een netto loon van ongeveer 1000 euro en haar vriend een loon van ongeveer 1800 euro.

Ik moet dus beroep doen op het recht van onderhoudsgeld van mijn moeder. Is dat dan in verhouding met haar loon of de helft van de som van de lonen van mijn moeder en haar vriend? En bijkomende vraag: heb ik recht op een leefloon in kader van het vervolledigen van mijn studies?

Ik vermoed dat ik enkel haar loon in rekening kan brengen aangezien mijn moeder enkel feitelijk samenwonend is.

Heel erg bedankt voor eventuele antwoorden,

Katja

Ps: Ik heb een studiebeurs en ik zou geen financiële steun zoeken moest ik het niet nodig hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 jul 2017 09:38

je kan nooit ten laste staan van de feitelijk samenwonende partner van je moeder. Je bedoelt wellicht dat hij dat zo aan de belastingen aangeeft (cfr. loonfiche kinderen ten laste) wel dat is fraude. En hij moet dat onmiddellijk wijzigen. Je staat ten laste van je moeder. Je bent wellicht meerderjarig, dus kan je vragen dat jouw kindergeld op jouw rekening gestort wordt: dat is om jouw onderhoudskosten te betalen. De partner van je moeder heeft totaal geen onderhoudsplicht tav jou. Maar je vader wél, onafgezien van het feit dat hij in het buitenland verblijft, moet hij samen met je moeder de middelen voorzien om je studies af te ronden. Neem contact met een wetswinkel waar je kan bekijken hoe de vader tot bijdrage verplicht kan worden en met welk rechtsmiddel. (te lang om hiert uit te leggen) Ga naar het sociaal secretariaat van je universiteit/hogeschool en bespreek je probleem. Wellicht kan je ook een studiebeurs krijgen om op de peda van de school een kamer te krijgen én meer sociale voordelen. Courage.

katjaderidder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2017 10:08

Ik heb er eigenlijk uitgelaten dat ik ooit al eens naar het ocmw geweest ben. Ze zeiden mij toen dat de berekeningswijze voor mijn moeder de helft van de som van de lonen van haar en haar vriend zijn. Aangezien die vriend redelijk genoeg verdiend, zou ik niet in aanmerking komen voor steun van het ocmw.

Klopt dit? Aangezien ze feitelijk samenwonend zijn, worden ze toch financieel als alleenstaand beschouwd? Verandert er iets aangezien ze een gemeenschappelijk kind hebben? Of was de maatschappelijk medewerker fout?

Reclame

katjaderidder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2017 10:23

Plus zonder al te veel persoonlijke informatie weg te geven: Mijn vader is geen Belg en verblijft nu in een land buiten de Europese unie. Via verhalen van mijn moeder heb ik al gehoord dat de rechtspraak daar niet helemaal in orde is (heel corrupt). Ik denk dat de kans dat ik alimentatiegeld van mijn vader kan afdwingen heel klein is.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 29 jul 2017 11:00

Katja, even iets anders. Voor een universiteitsstudent maak jij veel dt-fouten!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

katjaderidder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2017 11:11

Katja, even iets anders. Voor een universiteitsstudent maak jij veel dt-fouten!
Ik zie het nu ook, normaal niet van mijn gewoonte. Ik heb het iets te snel geschreven. Mea culpa. :wink:

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 29 jul 2017 11:37

“Art.203.§1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind. § 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen...”(Burgerlijk Wetboek).

Art.203bis.§ 1. Elke ouder draagt bij in de kosten die voortvloeien uit de bij artikel 203, § 1, bepaalde verplichting, in verhouding tot zijn respectieve aandeel in de samengevoegde middelen.§ 2. Onverminderd de rechten van het kind, kan elk van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vorderen in de kosten voortvloeiende uit artikel 203, § 1.§ 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten.De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind. Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.§ 4. Op vraag van één van de ouders kan de familierechtbank de partijen verplichten een rekening te openen bij een door de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten op grond van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen vergunde instelling, die bestemd wordt tot de betaling van de bijdragen vastgesteld op grond van artikel 203, § 1. In dat geval bepaalt de rechtbank minstens :1° de bijdrage van elk der ouders in de kosten bedoeld in artikel 203, § 1, alsook de sociale voordelen die aan het kind toekomen die op deze rekening gestort dienen te worden; 2° het maandelijks tijdstip waarop deze bijdragen en sociale voordelen gestort dienen te worden; 3° de wijze waarop over de op deze rekening gestorte sommen kan worden beschikt; 4° de kosten die betaald worden met deze gelden; 5° de organisatie van het toezicht op de uitgaven; 6° de manier waarop tekorten aangevuld zullen worden; 7° de bestemming van de overschotten die op deze rekening gestort worden. Stortingen van bijdragen gedaan ter uitvoering van dit artikel, worden beschouwd als betalingen van onderhoudsbijdragen in het kader van de in artikel 203, § 1, gedefinieerde onderhoudsverplichting.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

“Art.1320 De vorderingen tot toekenning, verhoging, verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij verzoekschrift op tegenspraak, overeenkomstig de artikelen 1034bis tot 1034sexies.”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.508/9.§ 1. Voor het verkrijgen van gedeeltelijk of volledig kosteloze juridische tweedelijnsbijstand verwijzen de personen die de juridische eerstelijnsbijstand verlenen de aanvrager door naar het bureau. Het bureau wijst een advocaat aan, die de aanvrager heeft gekozen op de in artikel 508/7 bedoelde lijst. Het bureau stelt de advocaat in kennis van zijn aanwijzing. De advocaat wiens naam op de lijst voorkomt en tot wie een rechtzoekende zich heeft gewend zonder zich eerst bij het bureau aan te melden, vraagt aan het bureau de toestemming om aan zijn cliënt de juridische tweedelijnsbijstand te verlenen, indien hij van oordeel is dat deze aanspraak kan maken op gedeeltelijke of volledige kosteloosheid. De advocaat zendt de in artikel 508/13 bedoelde stukken over aan het bureau. In spoedeisende gevallen mag de persoon die geen advocaat heeft zich rechtstreeks tot de advocaat van de wachtdienst wenden. Die advocaat verleent hem juridische bijstand en vraagt aan het bureau bevestiging van zijn aanwijzing.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga vooraf naar het bureau juridische eerstelijnsbijstand dat u vindt op Google
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 29 jul 2017 13:10

En toch loopt de oplossing van uw probleem via uw vader, al zal deze het mogelijks nooit weten:

- Stel (of laat dit doen door uw moeder) een vordering tot het bekomen van levensonderhoud in van minimaal 170 Euro/maand in t.o.v. uw vader;

- Deze zal uiteraard niet komen opdagen, maakt niet uit, bekom een verstekvonnis en laat betekenen (de deurwaarder kan dat perfect geldig doen, ook al beschikt u niet over een officieel adres van uw vader);

- Wacht twee maanden;

- Ga naar de Dienst alimentatievorderingen (DAVO, http://www.secal.belgium.be ) met de expeditie van het vonnis en de mededeling dat reeds twee maand niet werd betaald);

- Vraag invordering van het verschuldigde bedrag én de uitbetaling van voorschotten, uw moeder verdient immers minder dan het maximale bedrag en de inkomsten van haar vriend worden op basis van de DAVO-wet niet opgeteld bij haar inkomsten;

- Dra ontvangt u 170 euro/maand (het onderhoudsgeld waartoe de schuldenaar werd veroordeeld, maar tot een maximum van 170 Euro) zolang de studies lopen of tot uw 25e;

- DAVO vordert alle schulden (ook de voorschotten die werden uitbetaald) in bij de schuldenaar, soms lukt dat verbazend goed, ook in een derde land. Hoe dan ook is dat niet uw probleem maar dat van de ontvanger.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

katjaderidder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jul 2017 13:47

Heel erg bedankt iedereen voor de hulp! :)

Ik ga volgende week eens naar de juridische eerstelijnsbijstand om alle mogelijkheden te overlopen en verdere stappen te ondernemen.

Terug naar “Echtscheiding”