Samenwonen met buitenlandse vriendin

Nisch
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met buitenlandse vriendin

#1 , 28 jul 2017 18:37

Beste,

sinds enkele dagen is mijn Duitse vriendin verhuist van Duitsland naar België om hier samen te wonen met mij. Ze heeft haar adres opgezegd in Duitsland en vandaag zijn we naar het stadhuis gegaan om haar in te schrijven. Ze is momenteel nog studente aan een Duitse universiteit, maar hoeft daar niet meer aanwezig te zijn. Ze zoekt hier wel werk, maar enkel iets voor enkele uren in de week. Vanaf mei 2018 gaat ze sowieso in Duitsland werken.

In het stadhuis vertelden ze me dat eens ze ingeschreven is, dat ze 3 maanden de tijd heeft om werk te vinden. Indien ze geen werk dan heeft, dan kunnen ze in Brussel beslissen om haar terug te sturen naar Duitsland.

Ik was zeer verwonderd om dit te horen want wat als ze niet onmiddellijk werk vindt?

Toen ik dat nieuws hoorde ivm terugsturen naar Duitsland, vroeg ik mij af hoe dit zal gaan eens we kinderen gaan hebben en zij thuis wilt zijn voor de kinderen.... Of is dit een andere situatie dan?

Indien iemand hier meer info/ervaring mee heeft, dan hoor ik het heel graag :).

Mvg,

Nisch

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 28 jul 2017 20:44

Iemand die in een ander EU-land wil gaan wonen, moet ofwel daar werken en bijdragen betalen, ofwel eigen inkomsten hebben, ofwel een officieel koppel vormen met een onderdaan van dat land.
De voorwaarden hangen af van uw situatie. Als u werkt en wettelijk samenwoont met uw vriendin of gehuwd bent, kan ze hier wonen zonder enige voorwaarden, of ze nu zelf werkt of niet.
Als u ook nog student zou zijn en uw vriendin heeft geen werk, moet u over een minimum aan bestaansmiddelen beschikken voor u beiden.

iota
Berichten: 830

#3 , 28 jul 2017 21:02

Iedereen mag sowieso 3 maanden in een ander EU-land verblijven zonder enige voorwaarden.
Uw vriendin heeft zeker 6 maanden de tijd om werk te zoeken, geen 3.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 28 jul 2017 21:04

Ze is nog student in DE?

Nisch
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jul 2017 10:01

Ze is momenteel nog student in Duitsland tot het einde van 2017. Ze dient enkel nog haar thesis te schrijven, daarom dat ze al is verhuist naar België en zou graag enkele uren in de week hier werken om wat geld te verdienen.

Ik werk voltijds, maar we wonen niet wettelijk samen. Voor haar zou het dus beter zijn dat we wettelijk gaan samenwonen, juist?


Alvast bedankt voor jullie hulp!! :)

iota
Berichten: 830

#6 , 29 jul 2017 13:06

Als u wettelijk gaat samenwonen, is idd alles opgelost.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”