Wettelijk samenwonend in huis partner

Anoniem1987
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonend in huis partner

#1 , 26 jul 2017 09:24

Hallo

Ik en mijn partner zijn wettelijk samenwonend in zijn huis. We hebben samen 1 kind.
Mijn partner heeft het huis aangekocht voor wij onze relatie starten, dus staat op zijn naam.
Momenteel hebben wij een financieel plan (ik ben er wel niet 100 % voor te vinden omdat het in mijn nadeel is). Partner doet alle betaling wat betreft het huis (lening, elektriciteit, water, verbouwingen, ...) en ik de rest (opvang, kledij, boodschappen, telefoon, internet, ...). Volgens mij niet echt evenredig verdeeld. Indien we iets 'groots' aankopen (bvb kast, bed, ...) dan splitsen we dit op, elk de helft.

Waar ik het meeste schrik van heb is dat ik zijn huis uit moet bij overlijden van de partner. Want als ik mijn lessen recht goed herinner heb ik bij overlijden enkel het vruchtgebruik en zal ons kind het volledige gebruik krijgen. Dacht ik toch. Ook leven beide schoonouders nog en heeft partner nog 1 zus. De kosten die de partner maakt op maandelijkse basis worden dus 'gestoken' in het huis, de kosten die ik maandelijks maak gaan 'nergens' naar toe, worden elke maand opgebruikt. Of hoe moet ik het zeggen.

Om mezelf wat veilig te stellen had ik graag het huis van ons beide gemaakt, hetzij laten schrijven, hetzij trouwen. Ik ben bereid om te trouwen met een huwelijkscontract, fair is fair. Of zijn er andere manieren of heb ik dit helemaal verkeerd op??? Kunnen we dit regelen via een testament die we samen opstellen? of is dit niet voldoende?

Veel vragen en kopzorgen dus. Ik wil niet enkel mezelf veilig stellen maar ook onze dochter.

Alvast bedankt voor de hulp.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 jul 2017 16:53

Als wettelijk samenwonende heeft u automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning als uw partner overlijdt. Het nadeel is : via testament kan hij dit evenwel afpakken. Via een testament kan hij u evenwel meer geven : momenteel is dat zelfs de helft van die woning. Als u vruchtgebruik hebt, kan niemand u uit het huis (laten) zetten, zo iets is heilig in dit land. Zijn ouders komen in dit verhaal niet voor. Zijn erfgenaam is zijn kind.
Als jullie zouden trouwen, kan hij in een huwelijkscontract u mede-eigenaar maken en u de helft van de woning schenken. Dat kost zo'n 300 € plus ereloon van de notaris. Indien er een lening is moet die ook gemeenschappelijk worden gemaakt in dezelfde akte. Zo kan jij ook genieten van een fiscale aftrek van de lening. In die akte wordt meestal ook overeengekomen wat er gebeurt met het huis als het huwelijk eindigt in een echtscheiding, vb. dat hij terug alleen eigenaar wordt en hij een vergoeding betaalt voor uw gedane inbreng.

Indien je hem zo ver zou krijgen, ga eens samen naar een notaris meet jullie concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”