inwonende ouders

V4F
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

inwonende ouders

#1 , 25 jul 2017 08:41

Hallo,

korte situatieschets:

Ik heb samen met mijn vriendin (wettelijk samenwonend) een eigen huis; mijn ouders (°okt 1951 en °jan 1952) komen bij mij inwonen, dus ingeschreven op hetzelfde adres (geen kangoeroewoning of appartement, exact zelfde huisnummer). Ze zijn beide gepensioneerd en hebben geen andere inkomens dan hun pensioen; exacte cijfers qua pensioen-inkomsten heb ik nog niet voorhanden. Ik bezoldig hen niet, ik reken geen 'huur'... ze betalen gewoon een bijdrage in het huishoudelijk budget voor eten en voorzieningen. Ze hebben geen schulden, geen openstaande leningen of hypotheken, geen onroerende eigendommen etc

Vraag:

Wat kan/mag ik doen in het kader van hen ten laste nemen (ingeven in belastingsaangifte? melden bij mijn werkgever om mijn bruto/netto aan te passen?) andere?) en wat zijn de mogelijks negatieve financiële gevolgen van zulke acties (kan hun pensioen dalen? andere?)?

(gezien hun leeftijd, weet ik dat ik qua belastingsaangifte enkel hen kan ingeven indien ze 65j waren op 1/1 van het aanslagjaar; vanaf volgend jaar dus beide mogelijk)

Andere consideraties waar ik rekening mee moet houden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 jul 2017 16:59

Er verandert niets aan hun pensioen , dat is persoonlijk. Voor u verandert er ook niets , hoewel ik twee keer zou nadenken voordat ik (schoon)ouders in huis neem , zeker als ze nog zelf gezond zijn.
Fiscaal is dat een andere zaak : indien hun inkomen (pensioen en andere) onder een zekere grens blijft, is uw belastingvermindering zo'n 1200 à 1500 € per ouder. Ik weet niet of uw werkgever daar rekening kan mee houden ; een vraag kan steeds.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2017 17:10

zijn deze ouders IGO gerechtigd ???

Zijn er ouders die invalide waren op het ogenblik van pensionering?

In deze gevallen kan er flink wat bespaart worden.

Als je werkgever er geen rekening met houd geen probleem je krijgt dit wel bij je belastings aangifte
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

V4F
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2017 09:03

alvast bedankt voor de eerste reacties; kort antwoord van mij

- ja, lang over nagedacht... maar het is een praktisch haalbare regeling
- ze zijn niet invalide; moeder is wel lichtjes 'hulpbehoevend', zal niet beteren in de toekomst
- IGO: moet toegeven dat ik het even heb moeten opzoeken; zal navragen, maar vermoed van niet (kom ik op terug)
- ik weet dat werkgever wel degelijk rekening houdt met al dan niet 'kinderen ten laste'; ik zal de vraag stellen of dat geldt voor 'ouders' ook

Hoe dat praktisch invullen bij de belastingsaangifte, dat vogel ik volgend jaar wel uit ;)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”