Vader weigert spullen op te halen

Boesje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vader weigert spullen op te halen

#1 , 25 jul 2017 01:57

Mijn vader en ik hebben ongeveer 1 jaar samengewoond. Na een meningsverschil heeft hij de woning verlaten en is hij bij mijn broer ingetrokken. Hij heeft echter heel wat spullen zoals pc, elektrische fiets, familie albums, ... achtergelaten. Dit is van april geleden en ondanks mijn herhaaldelijke vraag om zijn spullen op te halen staan deze spullen nog steeds bij mij thuis.

Ik durf de spullen niet zomaar weg doen maar wat moet ik doen als hij blijft weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 25 jul 2017 09:36

De spullen bij uw broer afzetten?

Boesje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2017 06:36

Ik kan de spullen niet laden en hij woont nu op meer dan een uur rijden. Minste wat hij kan doen is toch zijn spullen zelf komen halen. Wil gewoon weten of mij iets ten laste kan gelegd worden en hoe ik dit eventueel kan vermijden. Mijn vader heeft ook drank en psychische problemen wat de communicatie moeilijk maakt en mijn broer weigert alle contact

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 27 jul 2017 10:27

In dat geval kan u twee dingen doen:

Aangetekende brief waarin u hen x tijd geeft om de spullen op te halen, zo niet kan u ze niet langer in bewaring houden.

Ofwel minder vriendelijk en om allerlei redenen niet aan te bevelen: de spullen gewoon weg doen. Dan moet uw vader al kunnen bewijzen dat hij ze bezat en bij u heeft achtergelaten.
Maar wat gaat u er mee aanvangen? Verkopen zou diefstal zijn. Bovendien zullen de bruggen dan wel helemaal opgeblazen zijn.

Als u dat laatste niet wil, zou ik toch proberen alles tot bij hen te krijgen, wat veruit het vriendelijkst is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2017 10:37

Inderdaad, een aangetekende brief schrijven met daarin een lijst van de betreffende spullen en de melding dat u deze bijvoorbeeld nog een maand in bewaring houdt, maar na die periode onherroepelijk naar het containerpark zal brengen (zet er bij na welke effectieve datum dit zal zijn). 14 dagen voor het einde van die datum kan u nog een tweede aangetekend schrijven sturen met een herinnering (verwijs daarbij naar het eerste aangetekend schrijven).

Daarna kan u de spullen gewoon weg doen, en kan uw vader u weinig maken. U hebt immers uw plicht gedaan door de spullen te bewaren, Uw vader in te lichten dat hij deze moet komen ophalen, hierbij een redelijke termijn opgesteld te hebben, en u hebt uw vader nog eens een herinnering gestuurd ook. Geen enkele rechter zal oordelen dat u niet uw best gedaan hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#6 , 27 jul 2017 20:18

en héél strikt genomen, moet je zelfs - indien hij zijn domicilie ergens anders geplaatst heeft, dus niet meer bij jou - die moeite allemaal niet meer doen. Hij heeft in je woning niets te zoeken en niets op te eisen. Hij woont daar niet. Als hij daar spullen heeft achtergelaten, dan is dat achtergelaten zonder verdere afspraak. Er is geen inventaris, geen bewijs dat die spullen bij jou staan. Want het liedje kan nog mooier worden: als jij toegeeft dat daar inderdaad nog spullen staan van hem, tja dan kan hij ook je TV, je bed en zowat alles claimen... Want er is geen duidelijkheid van wat er nu precies van hem wàs. Het wàs van hem en nu is het van jou. (Heel zwart wit gesteld)

Als je je fiets laat staan in iemands gebouw, tja dan moet je dat na 3 maand daar ook niet terug gaan vragen. Onbeheerd achtergelaten, betekent: ik moet het niet meer hebben. Eerlijk gezegd zou ik er geen eieren onder leggen; hij heeft psychische problemen, er is drank in het spel en hij is vertrokken vanwege een conflict. Ik heb een zwaar vermoeden als je de communicatie over de spullen probeert aan te vatten, je er weer meer problemen over kan krijgen.

De spullen zijn er niet meer. Daar kan je géén veroordeling voor oplopen, want niet te bewijzen. en nog iets: hoeveel bewaarloon is daarvoor afgesproken? Zijn de spullen verzekerd? Zal je vader wel vinden dat je ze wel in goede staat terug aflevert? Precies. Komt heisa van.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 27 jul 2017 20:39

Het is ook zoals @eylis schrijft u kan hem in kennis stellen maar als u specifieke zaken opgeeft kan er een polemiek ontstaan die niet stopt.
Hangt een beetje af van wat er is achtergelaten enkele boeken een beeldje en 'waardeloze spullen' of een schilderij van Dali ... maakt wel een verschil.
Is vader toen verhuisd met een verhuiswagen kan u ervan uitgaan dat hij al zijn zaken mee heeft.
Hangt van vele kleine zaken af.

Als u een aangetekende brief stuurt doe dat met een Antwoord / Reponse kaart dan hebt u de handtekening van diegene die de brief effectief heeft ontvangen indien niet krijgt u brief & kaart terug - doe uiteraard niet open en hou zo bij.

Boesje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jul 2017 05:37

Dank je allemaal voor de reacties. Ik wil het juiste doen maar moet mezelf ook beschermen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2017 11:24

Want er is geen duidelijkheid van wat er nu precies van hem wàs. Het wàs van hem en nu is het van jou. (Heel zwart wit gesteld)
Vandaar dat je in uw aangetekend schrijven best een lijst vermeld van de spullen waar het over gaat. Stel dat de vader nog de factuur van de electrische fiets heeft, heeft hij alle recht om deze nog te komen ophalen bij de topic starter. Een rechter zal de vader hoogst waarschijnlijk gelijk geven als hij deze fiets voor de rechtbank opeist op dit moment. De topic starter kan uiteraard liegen voor de rechtbank en zeggen dat die fiets niet bij hem staat of gestaan heeft, maar dit zijn praktijken die we hier op juridischforum.be niet moeten aanmoedigen, denk ik.

Als de topic starter echter een aangetkend schrijven kan voorleggen waarin gevraagd werd die fiets op te halen, of dat hij anderes na X-aantal weken naar het containerpark zou gebracht worden, zal een rechter de vader hoogst waarschijnlijk niet in het gelijk stellen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#10 , 28 jul 2017 17:57

@tom: spullen ergens achterlaten zonder een duidelijke afspraak op papier, impliceert dat je je goederen niet als een goed huisvader beheert. Dat is zeggen: ik hoef die zaken niet meer. Je hebt absoluut géén bewaarplicht voor zo'n achtergelaten gerief. Dus de hele procedure van wat je moet doen, inventaris maken, AS sturen...allemaal niet nodig. Als de vader dit dan ook nog voor de rechtbank zou durven brengen (wat ik wel ten sterkste betwijfel) : dan is de verdediging: ik heb de spullen niet meer . Punt. Geen enkele rechter gaat je verplichten te rechtvaardigen wàt je precies hebt staan, in welke toestand, laat staan de spullen te vergoeden . Er kan nooit een huiszoekingsbevel uitgevaardigd worden in zo'n geval. Dus hoe gaat deze controleren over welke goederen het gaat en of ze daar wel stonden. Met de factuur van de fiets? Precies, zo kan ik claimen dat mijn koffiezet , mijn wafelijzer en stofzuiger ook bij de buren staat héé....


Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jul 2017 10:07

@tom: spullen ergens achterlaten zonder een duidelijke afspraak op papier, impliceert dat je je goederen niet als een goed huisvader beheert. Dat is zeggen: ik hoef die zaken niet meer. Je hebt absoluut géén bewaarplicht voor zo'n achtergelaten gerief. Dus de hele procedure van wat je moet doen, inventaris maken, AS sturen...allemaal niet nodig. Als de vader dit dan ook nog voor de rechtbank zou durven brengen (wat ik wel ten sterkste betwijfel) : dan is de verdediging: ik heb de spullen niet meer . Punt. Geen enkele rechter gaat je verplichten te rechtvaardigen wàt je precies hebt staan, in welke toestand, laat staan de spullen te vergoeden . Er kan nooit een huiszoekingsbevel uitgevaardigd worden in zo'n geval. Dus hoe gaat deze controleren over welke goederen het gaat en of ze daar wel stonden. Met de factuur van de fiets? Precies, zo kan ik claimen dat mijn koffiezet , mijn wafelijzer en stofzuiger ook bij de buren staat héé....
Als de vader tot voor kort gedomicilieerd was bij de topic starter, heb je wel een iets andere situatie dan wanneer je wil claimen dat jouw spullen bij de buren staan. Ik zou niet zo zeker zijn dat een vrederechter zegt: "Tja, vanaf de dag dat de vader niet meer gedomicilieerd was bij de TS, had deze laatste sowieso het recht ALLES van de vader weg te gooien." TS zou wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan, dan.

Los daarvan is het niet meer dan netjes dat je de vader toch nog (formeel) de kans geeft zijn spullen op te halen. Als hij daar niet op in gaat, moet je idd niets meer bewaren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#13 , 31 jul 2017 10:20

Tom, poster heeft al herhaalde malen gevraagd de spullen op te halen en de vader is al maanden verhuisd,. Géén reactie van de vader. Het gaat over een pedelfiets, een PC en albums, niet de Mona Lisa dus. In deze context ben je tot niets meer verplicht. We hebben het in onze omgeving al meermaals zien gebeuren: huurders of familieleden laten spullen staan en er begint maanden later weer een discussie van wat er wel of niet is achtergelaten. Precies omdat de "bewaarder" zo goed is om nog mogelijkheid te bieden de spullen te recupereren. Wél dan heb je het spel pas op de wagen, want " de bewaarder tegen wil en dank" geeft toe dàt er nog spullen waren. Ineens is dan de staat waarin ze bewaard werden nietOK, is er schade, was er méér,enz.... In deze (3) gevallen waren de vrederechters formeel tov de "achterlater": De zaken zijn achtergelaten zonder afspraak, zonder inventaris: je hebt ze niet beheerd als een goed huisvader.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 jul 2017 11:14

Tom, poster heeft al herhaalde malen gevraagd de spullen op te halen.
Niet op een bewijsbare manier... Als de vader voor de rechtbank claimt dat hij een mondelinge afspraak had dat de spullen daar mochten blijven tot hij plaats had om ze te zetten, dan is dit op zijn minst een annemelijke stelling, waar sommige rechters zullen in meegaan.
Het gaat over een pedelfiets, een PC en albums, niet de Mona Lisa dus.
Een elektrische fiets en PC kunnen samen behoorlijk wat geld waard zijn. Je kan al snel over een paar duizend euro praten...
In deze context ben je tot niets meer verplicht. We hebben het in onze omgeving al meermaals zien gebeuren: huurders of familieleden laten spullen staan en er begint maanden later weer een discussie van wat er wel of niet is achtergelaten. Precies omdat de "bewaarder" zo goed is om nog mogelijkheid te bieden de spullen te recupereren. Wél dan heb je het spel pas op de wagen, want " de bewaarder tegen wil en dank" geeft toe dàt er nog spullen waren. Ineens is dan de staat waarin ze bewaard werden nietOK, is er schade, was er méér,enz.... In deze (3) gevallen waren de vrederechters formeel tov de "achterlater": De zaken zijn achtergelaten zonder afspraak, zonder inventaris: je hebt ze niet beheerd als een goed huisvader.
Kan allemaal goed zijn, maar het volstaat dat de broer van de TS als getuige verklaart dat zijn vader en topic starter inderdaad de afspraak hadden dat de spullen daar mochten blijven staan, en de TS komt in de problemen. Vandaar: een AS schrijven waarin nog éénmaal expliciet gevraagd wordt de spullen op te halen, ofdat ze anders naar het containerpark gaan, en de TS heeft zichzelf perfect ingedekt. Kost amper een paar euro's, om daarna volledig gerust te zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”