Man verlaat echtelijke woning en laat kinderen achter

Mamalie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Man verlaat echtelijke woning en laat kinderen achter

#1 , 24 jul 2017 03:55

Ik probeer zo beknopt mogelijk de situatie te schetsen.
Mijn man is meer dan een week geleden vertrokken. Hij heeft een persoonlijkheidsstoornis en was al een hele tijd niet te genieten. Hij viel mij en de kinderen verbaal aan. Verhaal is gekend bij de arts want het is niet de eerste keer. Mijn man werd al enkele keren opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis, helaas heeft dit nog nergens toe geleid. Soms gaat het een tijd goed maar hij hervalt steeds. Hij kan dan verbaal zeer agressief worden. Dit is enorm kwetsend en zwaar om te dragen, zeker omdat hij nu ook de kinderen hierbij betrekt.
dokter is gebeld en aangezien hij de situatie al jaren kent werd er gesproken van een gedwonge opname omdat mijn man zich niet wil laten helpen en echt wel een gevaar kan zijn, voor zichzelf maar ook naar mij en de kinderen toe. Na een gesprek met de arts ging mijn man ermee akkoord om zichzelf vrijwillig te laten behandelen. Hij zou eerst tot rust komen bij zijn ouders en ondertussen een afspraak maken voor een intake gesprek in het PZ.
Hij heeft dan wat spullen genomen en is vertrokken. Momenteel weigert hij elk contact en is hij vertrokken naar het buitenland, geen idee voor hoe lang en op die vraag krijg ik geen reactie. Hij heeft ook nog steeds geen afspraak gemaakt bij het PZ en is dat volgens mij ook helemaal niet van plan. Op vragen van de kinderen komt geen reactie, enkel dat hij niet wil praten. De kinderen kunnen dit niet plaatsen en hebben het zeer moeilijk, wat uiteraard begrijpelijk is. Financieel heeft hij alles geblokkeerd.
Oudste dochter heeft ASS en kan dit niet verwerken, ze krijgt wel de steun van een psychologe. Ik kan ook geen antwoorden geven op haar vragen aangezien ik zelf zijn plannen niet ken. Dochter krijgt angstaanvallen en doet hierdoor aan automutulatie. Hiervoor krijgt ze medicatie maar deze situatie is voor haar zo stresserend dat de medicatie niet helpt. Haar vader heeft uiteraard ook sleutels van de woning, hij kan dus thuis komen wanneer hij wil. Hierdoor panikeert onze dochter nog meer. Bij het minste geluid krijgt ze een angstaanval en/of hyperventilatieaanval. Haar vader is uiteraard op de hoogte hiervan maar nog steeds vind hij het niet nodig om duidelijkheid te geven.
Getrouwd blijven is voor mij geen optie meer. Dit is al jaren aan de gang. De keuze was: zich laten opnemen en laten helpen of uit elkaar gaan.
Wat kan ik doen? Uiteindelijk heeft hij de kinderen en mij verlaten en weet ik niet met 100% zekerheid waar hij zit, op een crisismoment kan hij gevaarlijk zijn dus de kinderen en ikzelf voelen ons helemaal niet op ons gemak.
Met hem praten behoort niet tot de mogelijkheden want hij is nu niet voor reden vatbaar. Meestal ziet hij zijn fout pas in als hij in opname is, dan komen na een tijd de verontschuldigen en de belofte dat het niet meer zal gebeuren. Dit hebben ik en de kinderen nu al zo vaak gehoord de afgelopen jaren maar nooit hield hij zich hieraan. Dat komt hoogstwaarschijnlijk wel door zijn persoonlijkheidsstoornis maar als hij zich niet wil laten helpen is dit een straatje zonder einde. Het is nu al te ver gekomen omdat de kinderen nu oud genoeg zijn om te begrijpen wat er aan de hand is. Ik heb hem veel kansen gegeven maar het is op voor mij en ik moet de kinderen beschermen, ze hebben al genoeg meegemaakt.
Ik wil liefst dat hij niet zomaar opeens terug thuis zal staan, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Moet ik aangifte doen voor het verlaten van de echtelijke woning en het achterlaten van de kinderen?
Heel graag wat advies.
Alvast hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 24 jul 2017 12:29

Geen juridisch advies, maar goed:

Wat me opvalt: u zegt dat uw dochter ass heeft, maar bij uw echtgenoot spreekt u over een 'persoonlijkheidsstoornis'.
Ik ken uiteraard uw situatie niet en kan het bij het verkeerde eind hebben.
Maar toch: heel veel kans dat hij dezelfde stoornis heeft als jullie dochter, want in hoge mate erfelijk. In dat geval heeft hij dus ook een ontwikkelingsstoornis en veel moeite om zich staande te houden, waardoor hij onder enorme stress staat. Iemand met ass – zeker met een job en een gezin – moet voortdurend doen alsof. Alsof hij is zoals iedereen, terwijl hij dat niet is. Zaken die voor anderen normaal en vanzelfsprekend zijn, kosten hem enorm veel energie. Waardoor het best wel herkenbaar is: periodes dat het goed gaat, maar ook momenten waarop men helemaal de pedalen verliest, begint te schelden, enz.
Waarschijnlijk kent en accepteert u dergelijk gedrag wel van uw dochter, maar niet van uw echtgenoot, want die ziet u als een verantwoordelijke volwassene.
Dit is absoluut niet bedoeld als verwijt. Nogmaals, ik ken uw situatie ook niet. Maar als het klopt wat ik op het eerste gezicht op basis van uw uitleg denk, is de angst, stress en verwarring van uw echtgenoot niet minder groot dan die van uw dochter en doet u er goed aan dit op dezelfde manier te bekijken en te benaderen. Dan helpt het ook absoluut niet om hem te culpabiliseren, integendeel.

Ik kan heel goed begrijpen dat u niet meer getrouwd wil blijven. U en uw echtgenoot zitten nu in een crisissituatie. Als het klopt dat hij ook ass heeft of zou kunnen hebben, doet u er het best aan om geen olie op het vuur te gieten. Dus geen aangifte van familieverlating en dergelijke. Bekijk gewoon nuchter wat u moet ondernemen om uit elkaar te gaan en de zaken zo goed mogelijk te regelen en pak dit stap voor stap vastberaden aan. Wacht tot uw echtgenoot wat tot rust is gekomen om dit mee te delen. Probeer het dan zo zakelijk mogelijk aan te pakken, zonder verwijten. Wellicht dat hij daar niet goed op reageert, maar geef hem ook de tijd. Zorg dat de kinderen niet aanwezig zijn als u escalaties verwacht.
In het belang van uw kinderen en zeker van uw oudste dochter moet u ook proberen te doen wat u kan om de angst voor hun vader niet (bewust of onbewust) aan te wakkeren. U schrijft dat uw echtgenoot verbaal agressief is - op momenten dat hij volledig ontredderd is en hulp nodig heeft, lijkt het. Dit kan men aan kinderen uitleggen. Gedraag u niet alsof hij een boeman is.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 24 jul 2017 16:34

Gezien topic starter aangeeft dat ze een einde aan de relatie wil maken zal ze wel moeten starten met een aangifte dat
- ofwel persoon verdwenen is ( best niet)
- ofwel dat persoon niet meer bij haar woont - na de nodige vaststellingen ( politie en gemeente) wordt hij ambtelijk geschrapt.
Op die wijze hebt u alle rechten van kindergeld - woonst enz veiliggesteld en is er een startdatum gekend voor een echtscheiding.
Vermoedelijk zal dat wel een EOO (echtscheiding onherstelbare ontwrichting)
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... -R6MEAjAFA

Praat eens met uw arts en uw uw zaak zeker met een echtscheidingsadvocaat - mogelijk kan u die pro deo bekomen.
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74
http://advocaat.be/DipladWebsite/media/ ... 010416.pdf

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”