Alleen (Samen)Wonen Als Student

Jonas V.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Alleen (Samen)Wonen Als Student

#1 , 14 jul 2017 18:32

Hallo!

Eerst kort wat info over mijzelf:
Op mijn 18de ben ik afgestudeerd aan de middelbare school waarna ik een klein jaartje 'niks' heb gedaan. Daarna heb ik een jaar (vooral) part-time gewerkt. Een aantal maanden later ben ik gestart aan de opleiding Se-n-se Integrale Veiligheid via VDAB onder het statuut werkzoekende. Deze opleiding heb ik vorige maand afgerond. Nu ben ik 21 jaar, heb ik nog steeds het statuut van werkzoekende en ontvang ik op dit moment nog een werkloosheidsuitkering.

Een tijdje geleden heb ik besloten om verder te studeren aan de hogeschool. Vanaf het moment dat ik start met de opleiding zal mijn statuut weer veranderen naar dat van een voltijdse student. Het statuut van werkzoekende met de uitkering behouden door Vrijstelling Van Beschikbaarheid via VDAB is hoogstwaarschijnlijk geen optie.

Het is de bedoeling om de komende jaren met mijn nicht, die zelf al iets huurt en ook student is aan de hogeschool, samen iets nieuws te huren. De rede hiervoor is 1: zodat ik dichter bij school kan wonen (dus net zoals op kot gaan) maar ook 2: om aan co-housing te kunnen doen zodat de woonkosten van mijn nicht kunnen zakken. Ik neem aan dat ik daarvoor samen met mijn nicht op dat adres gedomicilieerd zal moeten staan en dus niet meer ten laste zal zijn van mijn moeder (ouders zijn uit elkaar). Het zou de bedoeling zijn om een studentenjob te doen in het weekend.

Ik vroeg mij daarom af wat de mogelijkheden zijn in verband met financiële steun door de overheid. Dan heb ik het over kinderbijslag, studietoelage, steun van OCMW. Mijn ouders hebben niet echt de mogelijkheid mij in mijn studies bij te staan. Daarnaast vroeg ik mij ook af of het mogelijk zou zijn om aan co-housing te doen, maar toch nog gedomicilieerd te staan bij mijn moeder (mijn nicht zal in elk geval wel gedomicilieerd moeten staan op het nieuwe adres).

Via het internet kom ik er, voor mijn situatie, niet helemaal aan uit. VDAB heeft mij aangeraden om naar het kinderbijslagfonds te bellen. Dit kan enkel weer vanaf volgende week. In de tussentijd verzamel ik graag al zoveel mogelijk informatie van anderen die hier meer over weten.

Alvast heel erg bedankt voor je tijd!

PS: reageer alsjeblieft enkel als je 100% zeker bent over de info die je hebt. Op die manier geraak ik niet nog meer in de war :lol:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 jul 2017 19:43

Zaken die ik zeker weet:
Studietoelage wordt berekend adhv je gezinssituatie.
Gezinssituatie is de situatie waar je domicilie staat.
Dus aan jou om uit te maken waar je het meeste kans hebt: bij je moeder, of bij je vriendin.

Normaal gezien moet je domicilie staan waar je het meest op een jaar verblijft.
Echter wordt er een uitzondering voorzien voor "op kot gaan", en dat lijkt mij hier wel van toepassing indien je dat wenst.
Daarom dat je dus zou kunnen kiezen hier.

Kinderbijslag: ik heb geen idee of je hier nog recht op hebt, aangezien je ondertussen al gewerkt hebt.
Indien wel: bel naar het fonds (dit is normaal via de werkgever van je vader, uitzonderingen bestaan hierop).
Als je op zelfstandige basis gaat wonen, maar toch nog blijft studeren, kun je dan inderdaad aanvragen om het geld op jouw rekening te krijgen, maar dat zal niet van de eerste dag zo zijn.

OCMW steun: dit kun je proberen, maar een OCMW zal pas geld geven als ze geen andere mogelijkheid meer vinden.
Ik weet niet of ze dit hier gaan toelaten, aangezien je al een secundair diploma hebt, al gewerkt hebt, en dus in feite op de arbeidsmarkt terecht zou kunnen.
Wat ik wel zeker weet: moesten ze het toelaten, zullen ze na iedere periode je punten opvragen, en zijn deze te laag, stoppen ze de toelage.

Vergeet ook niet dat studeren veel geld kost.
Een tip dat ik kan geven, is eens gaan praten met stuvo op je toekomstige school.
Zij kunnen vaak financieel ook helpen (puur op vlak van studiekosten dan wel).
Hier ook een tip over: misschien heb je recht op opleidingscheques zolang je je statuut niet wijzigt.

Jonas V.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2017 21:37

Dankje voor je reactie Blaatpraat!

Bedankt voor de info! Stuvo zal ik zeker eens contacteren. De school is spijtig genoeg wel pas vanaf 16 augustus weer open, dus daar zal ik nog even voor moeten wachten...

PS: mijn nicht is niet m'n vriendin, voor alle duidelijkheid :lol:

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”