pensioen in buitenland

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

pensioen in buitenland

#1 , 10 jul 2017 14:33

Persoon x en y zijn gehuwd als ze 65 j en 70 jaar waren .
Mevrouw x is van een niet EU land .
Ze wonen beiden in een gehuurde sociale woning .
Mevrouw x is aan het wachten op pensioen van dood van meneer y .
Ze wil onmiddellijk terug naar haar geboorteland met pensioen van meneer y .
Moet zij een adres hebben in Belgie om dit pensioen te ontvangen ?
Kan ze deze sociale woning verhuren zonder er aanwezig te zijn ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 10 jul 2017 15:40

"Pensioen van de dood" is waarschijnlijk de lugubere alternatieve benaming voor een overlevingspensioen of weduwen pensioen?
Ja als men in het buitenland gaat wonen stopt de betaling van een pensioen niet.

Onderverhuren van sociale woning: zonder te controleren weet ik dat zoiets niet is toegestaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#3 , 10 jul 2017 16:33

Word het pensioen op buitenlandse rekening gezet ?
Moet men in adres in Belgie hebben om pensioen te stoten ?
De persoon welke ik in gedachte heb kent geen 3 woorden nederlands na 9 jaar in Belgie . Zit bij hem met woordenboek in de hand . Kijkt elke morgen in andere kamer om te zien of hij nog leeft . Ze heeft 1 vraag ...wanneer eet ik zijn pensioen ?

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 10 jul 2017 18:38

Wachten tot iemand het tijdelijke met het eeuwige verwisselt is niet strafbaar op voorwaarde dat men geen handje toesteekt om de transitie te bespoedigen. Het gebruik der talen in de private omgeving is ook nog steeds vrij en woordenboeken staan niet op de verboden lijst. Overlevingspensioen kan perfect op een buitenlandse rekening worden betaald, de begunstigde dient enkel geregeld een teken van leven te geven. Pensioen eten zou ik niet aanbevelen, het vernietigen van euro-biljetten is immers een misdrijf.

Het voorwerp van al deze aandacht kan overigens op éénvoudige manier de situatie oplossen: echtscheiding.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 10 jul 2017 20:56

Ze wonen beiden in een gehuurde sociale woning .
.....
Kan ze deze sociale woning verhuren zonder er aanwezig te zijn ?
Onderverhuren is altijd verboden tenzij contractueel voorzien of met uitdrukkelijke toestemming van de verhuurder.
Een sociale huurwoning onderverhuren is uiteraard altijd verboden, ook volledig tegen de geest van het principe, en de idee alleen al om dat te doen of de overweging is ronduit pervers.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”