verdeling huis, btw in vermindering

Tech00179
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verdeling huis, btw in vermindering

#1 , 05 jul 2017 18:09

Hallo,

Mijn vriendin en ik gaan na 8 jaar wettelijk samenwonen uit elkaar. We hebben 2 kinders samen en ze wilt absoluut in het huis blijven waar ik op zich geen probleem mee heb.

Waar ik wel moeite mee heb is dat haar vader (boekhouder) beweert dat ik de btw niet mag mee tellen in hetgeen ik al van lening heb betaald

Dus volgens hem zou ik 21% van het bedrag wat ik uitgeteld heb moeten laten vallen, klopt dit wel of laat ik dan met mijn voeten spelen ?

Grts T

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 05 jul 2017 23:09

Een lening is steeds zonder btw.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2017 11:29

Ik vermoed dat TS bedoelt dat hij een nieuwbouw heeft gekocht en de btw op de constructies via de lening terugbetaald heeft. Dat zal het wel zijn (een lening met BTW kan uiteraard niet).

Er bestaan geen wettelijke regels over wat je wel of niet moet terugbetalen wanneer je je partner uitkoopt. Dat is volledig vrij aan de partijen. Als je kan onderhandelen dat je je BTW wel terugbetaald krijgt, dan zou dit in jouw voordeel zijn.
Bij gebreke aan regels vallen we bijna altijd terug op de 'gewoontes' die in zo'n dossiers ontstaan zijn. Deze gewoontes zijn gebaseerd op logica en billijkheid.

Het is de gewoonte dat je je btw niet terugbetaald krijgt. De boekhouder stelt dus iets normaal voor.
Meestal wordt je vergoeding als volgt berekend: geschatte waarde van de woning min openstaand saldo van de lening, gedeeld door twee.

De btw ben je voorgoed kwijt. De fiscus is daarmee gaan lopen. Dat is ook logisch: als je partner het huis zou verkopen zal zij haar helft die ze in de btw heeft afbetaald ook niet terugkrijgen. De btw vertegenwoordigt geen economische waarde is iets dat jullie allebei kwijt zijn.

Hetzelfde verhaal met de interesten op de lening. Daar gaat de bank mee lopen.

Reclame

cruella
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 jul 2017 10:38

wij hebben net een huis gebouwd en de 100% gelend, dat wil zeggen, grond plus constructie huis plus BTW.

Indien wij uit elkaar gaan, is het de verkoopprijs min wat we de bank nog moeten = winst.
Die winst delen door 2 is wat ieder krijgt.

Wil dat zeggen dat ik van de winst 21% moet laten vallen omdat dat BTW is?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 09 jul 2017 15:55

Ik vind de stelling "btw laten vallen" niet billijk. Na 8 jaar doet de btw niet meer ter zake enenmin als de totale kost van de woning. Wat telt is de geschatte verkoopwaarde bij vrijwillige verkoop. Stel dat je een nieuwbouw na 2 jaar verkoopt (dus 10% registratie - geen verkoop meer onder btw stelsel) en dat de prijzen nog gelijk bleven - maw er is een identiek pand in nieuwbouw te koop - dan verlies je zo n 13-14% tov je totaalkost : notaris, 10% registratie, ...)

De waarde zal dus waarschijnlijk nog altijd lager zijn dan de totale kost van de woning (bouw, notaris, btw, ...) omdat de woningprijzen de laatste 8 jaar niet zo veel stegen zodat je idd als het ware "een deel van de btw verliest".

Kom overeen om een schatter aan te stellen en gebruik zijn/haar geschat bedrag bij vrije verkoop als basis om de uitkoopsom te betalen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”