Sterfgeval bij huwelijk: scheiding van goederen

llcjanon
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Sterfgeval bij huwelijk: scheiding van goederen

#1 , 29 jun 2017 11:19

Enkele vragen betreffende een huwelijk met scheiding van goederen.

Zoals ik het nu begrijp zal in geval van sterfte (in dit stelsel) het volgende gebeuren:
- vruchtgebruik voor de langstlevende
- kinderen krijgen het blote eigendom

Enkele vragen:
- Kan men in dit stelsel ook een clausule aanbrengen in het contract zodat de langstlevende roerende en onroerende zaken in vol eigendom krijgt (om enige onenigheid met de nakomelingen te voorkomen)? Als dit zo is, zijn hier dan zekere kosten aan verbonden?
- Is een gemeenschappelijke rekening openen (en deze opnemen in het huwelijkscontract) een mogelijkheid om het spaargeld in vol eigendom te krijgen voor de langstlevende (bij sterfte)?
- Zijn er nog andere nadelen aan dit huwelijksstelsel verbonden (i.v.m erven) als men dit vergelijkt met een stelsel van alles in gemeenschap?
- Stel dat één van beide partners sterft en ze hebben geen kinderen, naar wie gaat alles dan? Ik neem aan de langstlevende echtgeno(o)t(e)? Niet naar bloedverwanten?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 jun 2017 11:49

- Je kan een testament opstellen waarbij zoveel mogelijk als wettellijk mag wordt toegewezen aan de LLE (hoeveel hangt af van het aantal kinderen van de overledene) (1)
- een rekening op de twee namen zal steeds een rekening in onverdeeldheid zijn
- als er geen kinderen zijn erft onder wettelijk stelsel de LLE alles wat samen verworven werd tijdens huwelijk; bij scheiding van goederen erft de familie van de erflater en dus niet de LLE (die krijgt wel vruchtgebruik)
- bij scheiding van goederen erft de LLE nooit van de overleden echtgeno(o)t(e); erfenis gaat naar familie van de overledene (behalve in (1)); LLE krijgt vruchtgebruik
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 jun 2017 11:57

Bij koppels, getrouwd in een stelsel van gemeenschap, kan bepaald worden dat alles naar de partner gaat.
Bij scheiding van goederen kan dat niet, gewoon omdat er geen gemeenschap is. Men kan wel, zoals hoger gezegd, via testament het niet aan de kinderen voorbehouden deel aan de partner geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”