Samenwonen in ouderlijk huis: Wat met mijn moeder haar uitkering?

Schutwild
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Samenwonen in ouderlijk huis: Wat met mijn moeder haar uitkering?

#1 , 07 jun 2017 12:47

Beste forumleden,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om samen te gaan wonen. Hoera! Leut en vreugde alom!

Echter is de situatie iets moeilijker dan ik in eerste instantie had verwacht. Mijn vriendin is een buitenlandse die nog geen Nederlands spreekt, en dus moeilijk een baan kan vinden in Belgie. Ons plan is dat zij door middel van volwassenen onderwijs een aantal maanden gaat studeren om Nederlands te leren, vooraleer zij werk kan zoeken. Zij zal dus een aantal maanden geen inkomen hebben en teren op het gene dat zij gespaard heeft en op mijn inkomsten.

Dit zou allemaal geen probleem zijn geweest als ik alleen woon, dan liet ik haar gewoon op mijn adres inschrijven en zou ik garant staan voor haar. Nu is de situatie als volgt; Ik woon nog in het ouderlijk huis samen met mijn zieke moeder. Zij is ondertussen op pensiongerechtigde leeftijd, maar heeft nooit een pensioen op kunnen sparen en is afhankelijk van een aantal uitkeringen. Omdat ik haar zoon ben, heb ik blijkbaar geen invloed hierop (dit is wat een dame van het OCMW haar heeft verteld), maar een derde persoon zou hier mogelijk wel een invloed op hebben. Dit zou betekenen dat zij een groot deel van haar uitkering zou verliezen (opnieuw volgens dame van het OCMW). Ik vind hier echter weinig concrete informatie over terug als ik dit zelf probeer uit te zoeken.

Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen zouden zijn wanneer iemand voor wie ik garant sta, zonder inkomen, bij ons zou komen wonen? Betekend dit dat mijn moeder inderdaad haar uitkering of een deel hiervan zou verliezen? Wat als zij wel een baan vindt en een klein inkomen gaat krijgen?

De bedoeling is dat we dit maximaal een half jaar doen, zodat zij tijd heeft gehad om de taal een beetje onder de knie te krijgen en een baan te vinden. Hierna is het plan dat wij met ons twee gaan samenwonen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 07 jun 2017 13:56

Het zou mij sterk verwonderen dat als jij je vriendin ten laste neemt en dus géén inkomen heeft, je moeder haar uitkering zou verminderen. Er is immers geen verhoging van het gezinsinkomen, inegendeel er is een persoon méér ten laste. Het beste zou wel zijn dat jullie wettelijk samenwonen of zelfs huwen. Maar wat je zeker goed moet natrekken is of je moeder haar uitkering niet vermindert door jouw inkomen. Want jij hebt wél een loon.

Schutwild
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2017 14:32

Het is momenteel nog wat te vroeg voor ons om wettelijk samen te wonen of te huwen. Is garant staan voor haar hetzelfde als haar ten laste te nemen? Garant staan is een voorwaarde om in te mogen schrijven in de gemeente als ze niet binnen 3 maanden werk vindt.

Ik vind het ook onlogisch dat mijn moeder haar uitkering zou verminderen hierdoor, maar de dame bij het OCMW was hier heel stellig in. Mijn moeder geniet ondertussen al enkele jaren een leefloon/tewerkstelling via het OCMW, en heeft het afgelopen jaar thuis gezeten vanwege ziekte (en dus uitbetaald door de verzekering). Jammer genoeg heeft zij nooit een pensioen kunnen opbouwen en heeft hier dus enkel een pover pensioentje van een paar tientjes. De rest zou worden aangevuld door een fonds voor de ouderen? Of haar mutualiteit? Ik weet er eigenlijk te weinig van.

Het is allemaal omgeven door veel bureaucratie, veel verschillende contactpersonen en uiteindelijk weinig mensen die concrete informatie kunnen geven. Een heel vervelende situatie. Ik weet dat mijn inkomen inderdaad een invloed heeft, hierdoor krijgt zij niet het volledige bedrag. Maar ik probeer te achterhalen wat het gevolg van een eventueel derde persoon zou zijn (ook als zij tijdelijk een baan zou vinden).

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”