vriend dochter rijd zonder toestemming beide partners met quad

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

vriend dochter rijd zonder toestemming beide partners met quad

#1 , 06 jun 2017 12:28

Beste,

Bij ons gaat het al een tijdje niet goed.

Mijn ouders zijn getrouwd zonder contract.
Vorig jaar is mijn zus weggelopen waarna mijn vader stiekem besloot een huis voor haar te huren waar hij wegens ruzies met regelmaat ook zelf gaat wonen (zonder toestemming van mijn moeder uiteraard).

Vorige week kwam mijn pa onze quad ophalen die van mijn ouders is zogezegd omdat hij er zelf ook eens zou mee mogen rijden (wat wettelijk ook zo is). Maar gisteren heb ik nu mijn zus haar vriend hier alleen mee betrapt.

Kan je zomaar quad, auto's, aanhangwagens, .. uitlenen zonder toestemming van beide partners ? (ofc. staat hier niets van op papier.)

Zelf dacht ik namelijk er gewoon heen te stappen de sleutel te vragen en er zelf mee weg te rijden.

Bedankt Alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2017 14:15

Kan je zomaar quad, auto's, aanhangwagens, .. uitlenen zonder toestemming van beide partners ? (ofc. staat hier niets van op papier.)
Je hebt hier twee aspecten in uw vraag:
1. Wie is eigenaar? Dit hang af van situatie tot situatie.
2. Mag iets uitgeleend worden zonder toestemming van beide eigenaars? Ja. Als één van de eigenaars iets wil uitlenen, mag dit. Als de andere eigenaar daar een probleem mee heeft, moet hij dit in eerste instantie bespreken met de andere eigenaar, en als ze er niet uitkomen, naar de rechter stappen.

In het geval van een auto, zal in eerste instantie als "eigenaar" beschouwd worden: de persoon op wiens naam de papieren en de verzekering staan.
Zelf dacht ik namelijk er gewoon heen te stappen de sleutel te vragen en er zelf mee weg te rijden.
De sleutel vragen aan wie? Aan uw vader? Vragen staat vrij, maar als uw vader achteraf de quad terugwenst, zal je deze toch moeten terugbrengen. Jij bent in ieder geval geen eigenaar van de quad. Mogelijk kan uw moeder claimen dat ze mede-eigenaar is, maar jij niet, denk ik.

Als er echt niets op papier staat (geen factuur, geen betalingsbewijs, geen verzekeringspapieren, etc...) dan is diegene die het object bezit, eigenaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2017 20:34

Bedankt voor de snelle reactie Tom!
1. Wie is eigenaar? Dit hang af van situatie tot situatie.
Ik ging er telkens vanuit dat ze beide eigenaar waren aangezien ze getrouwd zijn zonder contract en er nog geen scheiding aangevraagd is maar uit je uitleg kan ik dus afleiden dat hij de 'eigenaar' is aangezien de verzekering op zijn naam staat.
De sleutel vragen aan wie? Aan uw vader? Vragen staat vrij, maar als uw vader achteraf de quad terugwenst, zal je deze toch moeten terugbrengen. Jij bent in ieder geval geen eigenaar van de quad. Mogelijk kan uw moeder claimen dat ze mede-eigenaar is, maar jij niet, denk ik.
Ik zou hem gewoon op het moment zelf meegenomen hebben van de persoon (in dit geval mijn zus haar lief) die in geen geval eigenaar is. In dit geval was mijn moeder als mede-eigenaar ook aanwezig dus leek me dit best mogelijk. Maar moest dit in de toekomst opnieuw gebeuren dacht ik ook dat thuiswonende kinderen niet konden stelen van hun ouders (wat in mijn geval van toepassing is en ik dus best even vermeld had).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2017 09:32

Ik zou hem gewoon op het moment zelf meegenomen hebben van de persoon (in dit geval mijn zus haar lief) die in geen geval eigenaar is.
Als uw vader deze quad aan de vriend van uw zus uitgeleend heeft, heeft die vriend alle recht om daar mee te rijden, en heb jij niet het recht om deze zomaar mee te nemen. Dit zou diefstal zijn, aangezien jij geen eigenaar bent, en uw vader de quad ook niet uitgeleend heeft aan u.
In dit geval was mijn moeder als mede-eigenaar ook aanwezig dus leek me dit best mogelijk.
Neen, indien uw vader ook eigenaar is van de quad en deze uitgeleend heeft, dan moet uw moeder zich eerst tot uw vader wenden, indien ze niet akkoord is met het uitlenen van de quad. De vriend van uw zus heeft niets te maken met de relatie tussen uw vader en moeder, en had op dat moment dus alle recht om daar mee te rijden.
Maar moest dit in de toekomst opnieuw gebeuren dacht ik ook dat thuiswonende kinderen niet konden stelen van hun ouders (wat in mijn geval van toepassing is en ik dus best even vermeld had).
Dit veranderd niets aan het feit dat je niet zomaar het recht in eigen hand mag nemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2017 19:23

De wetgeving zit mij toch vaak vreemd in elkaar!
Maar bedankt voor de duidelijke uitleg, altijd beter om mij even in te lichten alvorens stomme dingen te doen.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 07 jun 2017 22:22

Volgens u misschien wel maar dit is toch een redelijk eenvoudige zaak hoor.

Het zijn uw ouders die eigenaar zijn. Een van de ouders geeft toelating. Maar uw moeder kan geen toelating geven aan vader om ergens anders te gaan slapen noch kan ze dat verbieden.
U bent geen eigenaar. Eigenaar is diegene die de factuur op naam heeft staan en de betaling heeft gedaan.
Nummerplaat en verzekering zijn daar geen bewijs van staat trouwens uitdrukkelijk op het inschrijvingsbewijs.
Indien geen akkoord zullen ze naar de rechtbank moeten en de rechter te laten beslissen wie met de quad mag rijden.
Dus als die vriend van uw zus toelating van de vader kan u daar niets aan doen.

Uzelf kan totaal niets doen en uw moeder indien ze kan wettelijk kan bewijzen dat zij de mede-eigenaar is.
Maar tegen die tijd zal de bestuurder wel weg zijn met de quad.
Trouwens de bestuurder moet die teruggeven aan diegene waarvan hij de quad gekregen heeft.

PS Uw moeder mag trouwens zonder toestemming van uw zus of een andere bewoner van dat huis daar ook zomaar niet binnen.

mverbanck
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2017 20:19

Uzelf kan totaal niets doen en uw moeder indien ze kan wettelijk kan bewijzen dat zij de mede-eigenaar is.
Maar tegen die tijd zal de bestuurder wel weg zijn met de quad.
Trouwens de bestuurder moet die teruggeven aan diegene waarvan hij de quad gekregen heeft.
Franciscus,
Ik kan inderdaad begrijpen waarom ik niets kan doen maar 't is mij vrij onbegrijpelijk waarom de wetgeving voorschrijft dat mijn moeder dat als mede-eigenaar niet kan (niet dat ik niet geloof wat jullie aangeven maar ik vind het gewoon lastig te aanvaarden.
PS Uw moeder mag trouwens zonder toestemming van uw zus of een andere bewoner van dat huis daar ook zomaar niet binnen.
Zo iets had ik ook al afgeleid uit dit topic: viewtopic.php?t=44015.
Maar het tegengestelde geld volgens mij dan ook desondanks dat zijn domiciliëring nog op ons adres is en hij ook mede-eigenaar van onze woonst is verblijft hij al met regelmaat enkele weken daar (nu de laatste maand al maar dit is al meermaals gebeurd).
Verder zijn zoals in het topic vernoemd 'zijn belangen' (kledij, tandenborstel enz. ) intussen in het andere huis.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 08 jun 2017 23:36

Hij kan op vakantie zijn....
met regelmaat enkele weken is niet hetzelfde als op het andere adres niet meer wonen.
Dit is steeds een feitenkwestie.

Het is niet omdat men tijdelijk in een ander door u gehuurd of eigendom verblijft dat uw woning niet meer uw woning is.

Als dit administratief moet opgelost worden zal uw moeder niet u bij gemeente aangifte moeten doen van verlaten echtelijke woonst ..met al de juridische gevolgen van dien.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”