Huis bouwen met ongelijke inbreng maar toch 50/50 eigenaar ?

MMK2017
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis bouwen met ongelijke inbreng maar toch 50/50 eigenaar ?

#1 , 05 jun 2017 20:31

Dit is een topic die eerder al werd besproken, maar in ons geval is het toch net iets anders, dus hierbij ons verhaal...

Mijn vriendin en ik hebben bouwgrond gekocht waarop we een nieuwbouw zullen zetten. (aankoopakte wordt binnen twee maanden getekend)

De lening wordt gesplitst in twee kredieten (hiervoor zijn bepaalde redenen die ik niet verder zal toelichten).
Eerst de aankoop van de grond 230000 € (100%), en notaris en registratierechten betaal ik (30000€?).
Daarna een tweede krediet wanneer we starten met de nieuwbouw, dit zal ongeveer 350000 € bedragen en nog 20000 € eigen inbreng die ik betaal.

De eigen inbreng zal dus rond de 50000 € bedragen en volledig van mijn kant komen. Deze gelden heb ik ontvangen uit een schenking van mijn ouders.

De afbetaling van de lening(en) zal initieel grotendeels van mijn kant komen aangezien mijn loon hoger is.
Het vooruitzicht is echter wel dat het inkomen van mijn vriendin in de toekomst zal stijgen en dan zou zij meer afbetalen.
Het zou dan de bedoeling zijn dat ze op termijn een inhaalbeweging maakt zodat we uiteindelijk elk evenveel hebben ingebracht.

Achtergrond info: Mijn vriendin en ik zijn ongehuwd en hebben samen één kind.

Doelstellingen:
- in geval we lang en gelukkig (samen) verder leven zouden we elk 50/50 eigenaar zijn én uiteindelijk ook zoveel hebben ingebracht.
- in geval van een breuk zou ik graag de centen kunnen recupereren die ik er meer heb ingestoken (en mocht er een meerwaarde verwezenlijkt worden zou deze ook evenredig verdeeld moeten worden). Al zal ik waarschijnlijk in het huis blijven wonen en mijn partner uitbetalen.
- in geval van sterfte van één vd partners zou de andere partner 100% eigenaar moeten kunnen worden van het huis (en dus niet gebonden aan een vrederechter omdat ons kind 50% eigenaar wordt)
- in geval van sterfte van beide partners wordt ons kind eigenaar (standaard erfrecht neem ik aan)
- geval van sterfte van beide partners én het kind zouden mijn ouders hun schenking eerst moeten kunnen recupereren vooraleer de eigendom verdeeld wordt over beide families.

Hoe pakken we dit het best aan ?
Moeten we trouwen of een samenlevingscontract tekenen ?
50/50 kopen en dan een onderling contract ?

Alle tips zijn welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2017 10:48

Hoe pakken we dit het best aan ?
U gaat naar de notaris en laat dit zo "schrijven". Niet veel speciaals aan. Wij zijn in net hetzelfde geval.
Moeten we trouwen of een samenlevingscontract tekenen ?
Neen, dit hoeft niet. Wij zijn ook gewoon feitelijk samenwonend.
50/50 kopen en dan een onderling contract ?
Inderdaad. Uw vriendin ondertekend dan een verklaring, opgemaakt door de notaris, waarin zij erkend dat uw inbreng van eigen middelijk hoger was. Indien jullie dan uit elkaar gaan, zal deze eigen inbreng verrekend worden (als de woning verkocht wordt, zal jij eerst die eigen inbreng uitgekeerd krijgen, de rest wordt verdeeld. Als je uw vriendin wil uitkomen, zal uw eigen inbreng ook eerst verrekend worden om te bepalen wat je haar daarna nog moet betalen).

Verder kan je dan best ook beiden een simpel testament laten opstellen, waarbij jullie elke verklaren dat al jullie bezittingen naar de andere gaan in geval van overlijden.

Maar nogmaals: dit is geen rocket science voor een notaris. Dus een notaris kan dit perfect regelen voor jullie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”