Een vraag die jullie waarschijnlijk enorm belachelijk vinden..

freekdl
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Een vraag die jullie waarschijnlijk enorm belachelijk vinden..

#1 , 02 jun 2017 01:24

Ik woonde samen met mijn vriendin, maar zijn sinds kort uiteen. Zij blijft in de woning, ik verhuis. We hadden samen huisdieren die mij enorm dierbaar zijn en welke ik heb moeten achterlaten. Ik kan moeilijk verwoorden hoeveel die dieren voor mij betekenen, ik heb vrede met de breuk, maar het gedacht dat ik mijn beestjes nooit meer zie, niet zie opgroeien, niet 's avonds kan meenemen in bed, ik heb het er enorm moeilijk mee. Voor sommigen van jullie misschien onbegrijpelijk, maar ik ben nu eenmaal een grote dierenvriend.

Bij de vorige breuk heeft ze het volgende op papier gezet:

'mijn naam' mag de katten Milo & Marie 2x/ week bezoeken of meenemen zodra hij over een eigen woonst beschikt, na op voorhand afspraken gemaakt te hebben over het ophalen en terugbrengen.

Dit document is met een handtekening ondertekend, maar er staat geen datum op.

Mijn vraag: indien zij mij geen bezoekrecht gunt, kan ik met dit contract naar de vrederechter stappen of zal ik daar enkel uitgelachen worden? Ik hoop dat iemand mijn vraag serieus neemt, want ik zie mijn beestjes als kindjes :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 02 jun 2017 14:03

Een huisdier is voor zijn baasje deel van de familie, daar is niets belachelijk aan, dus maak u daar alvast geen zorgen over.
Echter, huisdieren worden juridisch gezien als roerende goederen.
In geval van moeilijkheden kan u trachten via een bemiddelaar of via de vrederechter een regeling uit te werken.
Maar uit wat u ons vertelt, lijkt er mij momenteel geen probleem. Als u verhuisd bent, kan u zoals afgesproken de dieren meenemen of komen bezoeken. Maak vooraf nog een duidelijke afspraak over hoe het ophalen en terugbrengen zal geschieden.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 02 jun 2017 14:18

In feite staat er niet op dat het ook uw dieren zijn.
Dieren zijn voorwerpen en dus bezit van diegene die ze heeft ( of eigendom kan bewijzen).
Een overeenkomst moet in exemplaren als partijen zijn, plaats en genaam- en gedagtekend door partijen.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 02 jun 2017 16:52

Zijn de katten ooit aangekocht geweest en op wiens naam?
Zijn de katten gechipt en op wie staat de naam van de chip?
Op wiens naam staat het vaccinatieboekje van de dierenarts?
Ging 1 van u beiden er gewoonlijk mee naar de dierenarts?

Hopelijk vinden jullie een goede overeenkomst in het belang van de katten. Bedenk ook dat hen voor korte tijd meenemen hen veel stress gaat bezorgen. Katten zijn nu eenmaal zeer territoriale dieren en van vervoerd worden houden ze gewoonlijk ook niet.

Maar verder heel veel begrip voor uw vraag hoor.
Ben ook een grote liefhebber.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”