overdracht nummerplaat wettelijk samenwonenden

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

overdracht nummerplaat wettelijk samenwonenden

#1 , 25 mei 2017 17:12

Goeiemiddag,

Even kleine schets van situatie.. Wettelijk samenwonend sedert december '14, wagen ingeschreven op naam van vriendin (nu ex), in december 2016 vertrekt vriendin met pak en zak terug naar ouders. Ik laat dit vaststellen door politie. Ondertussen wou ik de wagen op mijn eigen naam laten zetten. Volgens verzekeraar kon dit met een overdracht gebeuren tussen wettelijke samenwonenden met als voordeel dat ik geen nieuwe BIV moet betalen.

Sinds januari 2017 zijn we niet meer wettelijk samenwonend.

Na een administratieve keuring te hebben gedaan, alle papieren in orde te hebben gebracht, krijg ik een maand(!!) later mijn papieren binnen dat de wagen (inschrijving) op mijn naam staat.

Een grote maand later ontvang ik het om de verkeersbelastingen te betalen... Wat blijkt... wordt er wel BIV aangerekend...

Ik stel de dienst in gebreke per e-mail met melding dat volgens mijn verzekeraar ik geen biv dien te betalen omdat er een overdracht tussen wettelijk samenwonenden is gebeurd.


Krijg ik een antwoord van de dienst dat dit niet het geval is, dat een inning van de biv wel van toepassing is omdat het geen overdracht is tussen echtgenoten...

Klopt dit of ga ik braafjes de biv moeten betalen?

Groetjes Gilles

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 26 mei 2017 16:16

Beste

werden alle voorwaarden vervuld? zie link Geldt ook tussen wettelijk samenwonenden. Maar als ik tussen de lijnen lees heb je dit gedaan nadat de samenwoning geëindigd was?

https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... que_nl.pdf
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#3 , 27 mei 2017 12:57

Beste

werden alle voorwaarden vervuld? zie link Geldt ook tussen wettelijk samenwonenden. Maar als ik tussen de lijnen lees heb je dit gedaan nadat de samenwoning geëindigd was?

https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... que_nl.pdf
We hebben de wettelijke samenwonendheid stopgezet nadat de papieren waren opgezonden naar de DIV. Hier zat ook een document bij dat we op dat moment nog wettelijk samenwonend waren.. Dus snap ik niet waarom er nu wel DIV moet betaald worden...

Alle documenten waren voorzien: een handgeschreven akkoord van de titularis (mijn ex), het roze formulier, een administratieve keuring, een kopie van mijn ID en van haar ID, ... Alles wat mijn verzekeraar vroeg om dit op te sturen..

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”