Relatiebreuk en bouwen

stijn86
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Relatiebreuk en bouwen

#1 , 22 mei 2017 14:32

Hallo,

Ik ben aan het bouwen (nieuwbouwwoning) samen met mijn vriendin waarmee ik momenteel feitelijk samenwonend ben in een huurwoning. Een bouwgrond hebben we samen aangekocht, volledig met een gezamenlijke hypothecaire lening.
Momenteel zitten we in de ruwbouwfase, maar de relatie loopt onvoorzien op de klippen.

Zelf heb ik een grote eigen inbreng ingebracht, maar dit staat gelukkig allemaal op papier.

De lening loopt verder, er is nog ongeveer 125 000 over. De bouw gaat goed, het budget zal niet worden overschreven.

Ik vroeg me af of ik de lening (en dus de grond) op mijn naam kan zetten (kosten zullen ongeveer 6 000 euro zijn, notaris etc volgens een online-berekening). Maar wat mij meer zorgen baart; ikzelf verdien ongeveer 2150 euro per maand, de lening bedraagt 1286 euro. Er schiet dus nog 864 euro over. Voor mij is dat goed, ik heb nog een bijberoep en op mijn ouders kan ik rekenen. Ook wil ik gerust nog wat gaan extra werken.

Mijn vraag: gezien bovenstaande verhaal, gaat de bank mij goedkeuring geven voor overname volledig hypothecair krediet of is dit sowieso een 'nee'?
Ik weet dat ik bij de bank moet langsgaan, maar ik wou graag al wat informatie hebben en een toetsing aan de realiteit bij deskundigen (ik ben een leek op dit gebied).

Alvast hartelijk bedankt!
S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 22 mei 2017 14:58

eerlijkgezegd vind ik 850 zeer weinig om van te leven. Vergeet niet dat je ook nog grondlasten, energiekosten, voedsel, benzine, verzekeringen, moet betalen. Wat als je wagen het opgeeft....

Ik zou er toch nog goed over nadenken want de financiële strop kan wel eens heel nauw komen te zitten hier

Vrees dat de banken eenzelfde idee genegen gaan zijn

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2017 15:00

Ik vroeg me af of ik de lening (en dus de grond) op mijn naam kan zetten (kosten zullen ongeveer 6 000 euro zijn, notaris etc volgens een online-berekening). Maar wat mij meer zorgen baart; ikzelf verdien ongeveer 2150 euro per maand, de lening bedraagt 1286 euro. Er schiet dus nog 864 euro over.
Daarvan moet je nog aftrekken (ik hou de bedragen aan de zeer lage kant):
- Energie (gas en electriciteit): 100 €
- Water: 50 €
- Telecom?: 80 €
- Verzekering (brand / familiale): 50 €
Blijft er nog een kleine 600 € over.

Dan ga ik er van uit dat je niet met de wagen rijdt, anders gaat er nog eens €100 a €200 af aan onderhoud, brandstof, verzekering (zeer laag ingeschat).

Ik denk niet dat een bank dit gaat toestaan, eerlijk gezegd. Hoe lang loopt de lening? Als ze bijvoorbeeld op 20 jaar staat en je kan deze naar 30 jaar brengen, zal dit het maandelijks bedrag ook al eens tuk naar beneden brengen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

stijn86
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2017 16:31

Bedankt alvast voor jullie antwoorden! Goede tip ook, lening loop op 25 jaar maar als ik de simulatie doe voor 30 jaar is dat inderdaad al een serieus verschil. Ik zal wel wat meer overhouden dan, plus mijn bijberoep niet vergeten (ook maaltijdcheques zitten er nog niet in). Huis is een nieuwbouw, dus kosten aan verbruik zullen wel meevallen (warmtepomp, zonnepanelen).

Nog tips of andere denkpistes?

Bedankt!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2017 17:28

Bedankt alvast voor jullie antwoorden! Goede tip ook, lening loop op 25 jaar maar als ik de simulatie doe voor 30 jaar is dat inderdaad al een serieus verschil. Ik zal wel wat meer overhouden dan, plus mijn bijberoep niet vergeten (ook maaltijdcheques zitten er nog niet in). Huis is een nieuwbouw, dus kosten aan verbruik zullen wel meevallen (warmtepomp, zonnepanelen).

Nog tips of andere denkpistes?

Bedankt!
Als uw ouders bereid zouden zijn om borg te staan, zou dit wel kunnen helpen om een lening vast te krijgen bij een bank. Of mogelijk zijn uw ouders bereid u al een "voorschot op de erfenis" uit te keren, zodat je een groter deel van het kapitaal reeds kan aflossen en je dus voor je nieuwe lening een stuk minder moet lenen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#6 , 22 mei 2017 23:15

Borgstelling van de ouders kan niet als ze geen mede eigenaar zijn.
Restinkomen is te laag en krediet te recent om alleen op naam van 1 partner toe te laten. Kans is bijzonder klein.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

stijn86
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2017 08:49

Bedankt alweer voor de info!

Ik ga een afspraak met de bank maken, hopelijk houden ze wel wat rekening met mijn bijberoep? Daar kan ik makkelijk aantonen dat ik rond de 500 euro inkomsten heb, maandelijks (minimaal). Dat moet toch ook mee kunnen spelen?

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#8 , 24 mei 2017 19:30

Dat speelt mee als het bewijsbaar is. Uiteraard onder aftrek van de beroepskosten eraan verbonden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”