Samenwonnen

Lekky
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Samenwonnen

#1 , 20 mei 2017 14:59

Beste mijn vriend is afkomstig uit kossovo en verblijft al 6 jaar illegaal in België we zijn al 4 jaar een koppel hij vraag niet om papieren of wettelijk samen wonnen wel zouden graag in de moskee willen trouwen maar ik heb pas gehoord dat de huwelijk dan niet helemaal officieel is als je niet wettelijk ook bent getrouwd nu is mijn vraag hoe en wat zou ik dan kunnen doen moesten we die stap toch willen zetten hij is ooit 1 keer opgepakt door politie en heeft een papier gekregen om België binnen x aantal dagen te moeten verlaten wat hij natuurlijk niet heeft gedaan ik werk momenteel door ziekte deeltijds dus een heel hoog inkomen heb ik niet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 20 mei 2017 15:27

een moslim huwelijksbelofte is enkel en alleen een religieus ritueel in aanwezigheid een imam waarbij jullie beloven een exclusieve relatie te onderhouden (nikaah). Het wordt niet officieel ingeschreven en heeft geen enkele juridische waarde. Er worden geen wettelijk afdwingbare afspraken gemaakt ivm financieeen, gezinsmodaliteiten en autoriteit mbt de (toekomstige) kinderen. Er wordt enkel een akte van deze relatie opgemaakt waarin jullie namen staan en welke bruidsschat je partner aan jou betaalt. Hierbij verbind je er je toe dat je je zal richten naar de levensrichtlijnen van de Quooraan. In Europa is dat uiteraard ondergeschikt aan de Burgerlijke wetgeving. Maar als je verhuist naar een Moslimland, gelden deze richtlijnen wel. In het ene land al rigoureuzer dan het andere. Deze relatiebelofte betekent hier enkel een religieus evenement zonder enige maatschappelijke waarde. Het is merkwaardig dat je toekomstige zich niet wil laten regulariseren, maar wel een religieuze relatiebelofte wil maken zonder een burgerlijk huwelijk. (wat iedereen, ook moslims altijd doen, ook in Moslimlanden) Dat heeft gevolgen voor jou: namelijk dat je partner ten allen tijde met nog andere vrouwen relatiebeloftes kan maken. Wat met jullie toekomstige kinderen? De vader kan ze niet erkennen, want hij bestaat wettelijk niet. Alles hangt er dus van af wat je concrete toekomstplannen zijn....

Lekky
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2017 22:11

Ja dat ben ik mij van bewust wat dat betekend ik heb gewoon gehoord dat als je je huwelijk volledig halal wilt zal je wettelijk ook moeten trouwen omdat de islamitische huwlijk niet echt officieel is daarom mijn vraag ja hij gaat er niet voor lopen om ook wettelijk te trouwen maar hij wilt mij niet het gevoel geven dat het hier om papieren gaat daarom zegt hij is het niet nodig voor hem maar ik wil niet meer in die onzekerheid leven mochten we die stap zetten dan moet ik konstante bang zijn wordt hij opgepakt terug gestuurd we zijn nu 4 jaar een koppel en hij heeft nooit om trouwen of iets deerlijks wat met papieren te maken gevraagd dus ik ben er vrij zeker van dat hij niet zo is maar ik weet niet goed wat me te wachten staat omdat hij illegaal is en hoe we het beste het aan pakken

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 21 mei 2017 15:28

tja waarom zou je dan een nikaah belofte uitspreken als er toch geen enkel perspectief is op een duurzame relatie. Nikaah is uiteindelijk maar een vorm van verloving. In (de meeste) moslimlanden wordt altijd ook een huwelijk voor de burgerlijke stand afgesloten. Dus deze nikaah heeft eigenlijk geen zin. Of het moet zijn dat hij dit als een contractuele nikaah beschouwt: een tijdelijke vorm van samenleven voor reizigers of zakenlieden die door andere streken trekken; Dat kan volgens de Quoraan. Wat de illegaliteit betreft: als hij al 4 jaar in die illegaliteit zit en al het land uitewezen is, is er echt geen hoop. Het beste keert hij terug naar zijn land. De politieke toestand in Kosovo is nu kalm en stabiel, en het toerisme leeft weer op.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 21 mei 2017 19:49

Of het moet zijn dat hij dit als een contractuele nikaah beschouwt: een tijdelijke vorm van samenleven voor reizigers of zakenlieden die door andere streken trekken; Dat kan volgens de Quoraan.
Dient dus eigenlijk om sex te hebben voor of buiten het huwelijk zonder dat het haram is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8840

#6 , 21 mei 2017 21:25

zoiets, oude belg, het was een soort van contractuele relatie van beperkte duur voor handelsreizigers, daar werd ook een bruidsschat voor betaald aan de tijdelijke echtgenote (die ze achteraf mocht houden en niet moest gebruiken voor het tijdelijke huishouden) de man moest voor die periode voorzien in het onderhoud van de vrouw en er werden vooraf afspraken gemaakt aan welke familie een mogelijk kind na deze relatie werd toegewezen. Na de relatie werd er dan ook nog eens een genotvergoeding betaald. Hoe vreemd het ook lijkt, het was voor die eerste eeuw NC wél een erg moderne vorm van vrouwenemancipatie: een beetje slimme vrouw had een paar tijdelijke relaties voordat ze zich settelde en spaarde zo een mooie som bij elkaar. Het waren ook vaak weduwen die daar een oplossing in vonden. Nu is het wel anders bij ons : met ons systeem van seriele monogamie worden vrouwen er zeker niet rijker van :-)

In nogal wat moslimlanden wordt het burgerlijk huwelijk pas een jaar nà de nikaah gehouden, waardoor jonge mannen en vrouwen wél met elkaar kunnen omgaan en een romantische relatie kunnen hebben voor het huwelijk. In feite de verloving dus. zowel de jongen als het meisje kunnen dan nog de verloving verbreken en de jongen betaalt een genotsvergoeding aan het meisje als ze de relatie effectief geconsumeerd hebben. Deze soort van verloving gebeurt evenwel in de betere kringen: mensen die een opleiding hebben en hun religie ook echt kennen. Knappe slimme meisjes maken dan ook handig gebruik van die verlovingsmogelijkheid: het is geen schande in de betere kringen om 2 à 3maal verloofd geweest te zijn. en alweer: een mooi aangroeiend spaarpotje voor de vrouw. ;-)

Lekky
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2017 07:14

Sorry ik denken dat u totaal verkeerd zit met mijn vraag ik zoek helemaal niks voor genot of wat dan ook u hier hebt vermeld ik wil gwn graag weten hoe het zit om met iemand te trouwen in België die afkomstig is uit kosovo of samen wonen en die hier illegaal is al het andere wat u hebt vermeld is biet van belang voor ons en ook al mag dat is dat soms hoe een vrouw zich moet gedragen sorry te koop ben ik zeker niet om een paarannex te hebben en trouwen en terug zo heb ik niet nodig elhamdilulillah ik heb werk ik heb het goed hoef niet voor wat brood zo een dingen te doen

eylis
Berichten: 8840

#8 , 22 mei 2017 22:07

lekky, zie vorige post: ik antwoordde op de reactie van "oudebelg". Niet iedereen kent de historische context van dit gebruik. je hoeft je dus niet persoonlijk aangesproken te voelen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”