Akte van bekendheid aanvragen

NeonGolden
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Akte van bekendheid aanvragen

#1 , 11 mei 2017 16:24

Hallo,

Binnenkort trouw ik met m'n vriend!
...of tenminste, dat is de bedoeling.

Vermits ik in het buitenland geboren ben (maar wel uit een Belgische vader, Belgische nationaliteit etc.) moet ik mijn geboorteakte laten legaliseren.
Dit heb ik een drietal maanden geleden aangevraagd bij het consulaat, maar vandaag krijg ik echter een e-mail om te laten weten dat mijn geboorteakte niet gelegaliseerd kon worden. Bijgevolg kan ik deze ook niet gebruiken als wettig document voor mijn huwelijksaanvraag.

Ik kan een volledig nieuw geboortecertificaat laten aanvragen, maar dit duurt 3-6 maanden.

Mijn trouwdatum staat al vast: 22 september.

Met andere woorden, het is een beetje 50-50 of dit al dan niet in orde kan komen.

Na wat googlewerk ben ik tot de conclusie gekomen dat er nog een tweede optie is, nl. een zogenaamde 'akte van bekendheid' aanvragen bij het vredegerecht. Als ik het goed begrijp moet ik mezelf tot de griffie wenden, samen met twee getuigen (afkomstig uit dezelfde geboortestreek). Dat kan ik in principe allemaal regelen, maar ik vroeg me af of dit überhaupt wel kan, of dat deze procedure enkel gebruikt kan worden als allerlaatste redmiddel? In theorie is het natuurlijk wel mogelijk voor mij om een geboortecertificaat te bekomen, enkel niet binnen de door mij gewenste tijdspanne.

Naar wat ik heb vernomen duurt heel deze procedure sowieso ook ongeveer 3-6 maanden, dus ik dacht: als ik op twee paarden wed komt er één van de twee hopelijk wat vroeger uit de bus.
Is er een manier om hier wat meer vaart achter te laten zetten?

Moest er iemand andere tips hebben, zijn die natuurlijk ook altijd welkom.

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding