gezinswoning bij gehuwden

zomervogel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gezinswoning bij gehuwden

#1 , 09 mei 2017 15:24

Wij zijn elk eigenaar van een woning en hebben beslist om te huwen.
De woning waar wij ons domicilie nemen, wordt de gezinswoning. Deze woning - niettegenstaande eigendom van 1 van de echtgenotten - kan niet verkocht worden zonder toestemming van de andere. Kan hier op een of andere manier van afgeweken worden vb. via een bijlage aan een huwelijkscontract door een advocaat of notaris opgemaakt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 08 jul 2017 14:03

Neen, niet mogelijk. Maar een gebeurlijke weigering mag niet kennelijk onredelijk zijn, anders kan u zich laten machtigen door de rechtbank. 1 oplossing indien u werkelijk helemaal zeker wil zijn zeggenschap te houden over uw eigendommen: iets huren waar u zich beiden domicilieert en uw eigendommen verhuren. Da's wat ik lang geleden gedaan heb om alle complicaties te vermijden. Een huwelijk houdt altijd risico's in, zelfs onder scheiding van goederen. Indien u dat absoluut wil vermijden, tja...niet trouwen hé.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 08 jul 2017 14:10

Maar ook bij wettig samenwonenden is de gezinswoning beschermd.
Niet bij feitelijk samenwonenden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”