Werken met mondeling contract voor Familie

Lotte19
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werken met mondeling contract voor Familie

#1 , 02 mei 2017 11:56

Hallo iedereen,

Ik heb een beetje een vreemde situatie en wil graag even weten wat ik ermee kan.
Mijn dochter (23) is vorig jaar naar haar grootmoeder in Spanje op vakantie gegaan. Zij zou 14 dagen later weer terug naar mij komen.
Maar al voor ze hier vertrok wist zij en mijn moeder dat ze niet terug zou komen.
Mijn dochter heeft ADD en een lichte vorm van autisme. Hier merkt je doorgaans niet veel van alleen kan ze sommige dingen niet zo makkelijk verwerken als andere.
Rond mei 2016 is ze voor mijn broer beginnen werken eerst als telefoniste in het callcenter en toen dat niet zo goed ging in de winkel.
Daar werkte ze van 10u tot 20u, 6/7. Mijn broer en moeder hadden met haar mondeling afgesproken dat ze 500€ per maand zou krijgen. 500€ was wat ze overhield, want men had de kosten voor het inwonen en eten al ingehouden. Ook toen ze een tijdje in een appartement verbleef. Waar mijn moeder en broer ook regelmatig verbleven.
Mijn dochter gaf eind vorig jaar aan hen aan dat ze daar niet meer gelukkig was, ze kreeg het geld waar ze voor gewerkt had niet enz. Nadat mijn ex contact met hen had opgenomen, beloofde ze haar dat ze zouden betalen en smeekte haar om te blijven. Ze is toen gebleven, alleen begin dit jaar was er nog steeds geen betaling geweest en gaf ze naar mij toe aan dat ze weg wou.
Het probleem was echter dat haar id kaart vervallen was en er dus een nieuwe moest komen.
Mijn moeder en broer zouden dit regelen zodat ze naar mij toe kon.
Alleen dit bleef duren tot ik contact heb opgenomen met de ambassade in Spanje. Sinds vorige week is haar id kaart die 5 weken geleden besteld was eindelijk betaald.
Ze had ook nog heel wat geld tegoed, alleen dit willen ze nu niet betalen omdat ze volgens hen er geen recht op heeft. Ze heeft het werk niet naar behoren gedaan en ze heeft fouten gemaakt. Dit stuurde mijn moeder ook via whatsapp naar me toe.
Ze wilt hier een nieuwe start maken en het geld waar ze daar heel hard voor gewerkt heeft zou ze hier goed kunnen gebruiken.
Kan en mogen ze zomaar dit doen?
In Spanje is een mondelingcontract ook bindend.
De verstandhouding tussen mijn moeder en broer is niet goed.
Wat kan ik doen?

Hopelijk weet iemand hier een oplossing voor.

Groetjes,

Lotte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2017 12:19

In Belgie zal je dit niet kunnen oplossen, maar ga naar Spanje eens naar een advocaat of een vakbond, dit valt onder het Spaans recht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lotte19
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2017 10:59

Kan dit ook als mijn dochter weer terug is? Want zij verblijft op dit moment nog bij mijn moeder en broer. Ik ben ook niet in Spanje en ben net aan mijn knie geopereerd, dus ik kan nu niet naar Spanje afreizen.
Ik wil mijn dochter op dit moment ook niet nog meer in de problemen brengen.
Vandaar mijn vraag of het ook kan als ze weer bij mij is.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2017 11:02

Ik vrees dat je vanuit Belgie zeer weinig tot niks kan doen, daar is de Spaanse wet van toepassing en zal je een raadsman in Spanje moeten aanstellen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2017 11:28

De vraag is ook of het sop de kool waard is? Over hoeveel geld spreken we hier? Uw dochter is vorig jaar daar aan de slag gegaan. Als het over een achterstand van een paar duizend euro is, wil je daarvoor dan de reiskosten / verblijfskosten in Spanje / gerechtskosten / ... maken? Het zou wel eens meer kunnen kosten dan dat het opbrengt.

Uw dochter is meerderjarig en heeft een geldige ID kaart. Mijn raad: laat haar zo snel mogelijk terugkeren naar België, zodat ze hier haar leven op een deftige manier kan opbouwen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lotte19
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mei 2017 11:10

Ik zal het eens goed bekijken toch bedankt voor jullie reactie's

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”