Bedrogen & financiëel uitgezogen door mijn vriendin

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Bedrogen & financiëel uitgezogen door mijn vriendin

#1 , 30 apr 2017 03:30

Een verhaal zoals dertien uit een dozijn, maar daarom niet minder tragisch.

Ik leerde 3 jaar geleden een jonge vrouw kennen met een kind. Vrij kort na een 1ste ontmoeting zijn we een relatie begonnen, tot hier geen probleem.

De jonge vrouw is van buitenlandse afkomst, in België komen na een huwelijk met een welgestelde Brusselse zakenman. Die man is 3-4 jaar later vrij onverwacht gestorven, met deze man had ze ook een kind.

Sindsdien gaat het niet zo goed met haar, ze kon nergens een betrekking of een relatie vasthouden en kwam zo in de problemen. Ik kreeg altijd van haar te horen dat ik de eeste serieuze relatie was sinds de dood van haar echtgenoot.

Financieel zat ze aan de grond en leeft ze nu al 5 jaar van het OCMW. Ze krijgt iets meer dan 1000 euro per maand, een bedrag dat grotendeels opgaat aan haar vaste kosten.

Als gevolg hiervan had ze altijd een chronisch gebrek aan alles, waardoor ze maandelijks meermaals bij mij aanklopte voor een aalmoes, als ook voor grotere zaken;
  • Doktersbezoeken
  • Telefoon en internetrekeningen (haar GSM stond op mijn naam)
  • Boodschappen
  • De aankoop van een wagen
  • ....
Liefde is blind, en hoewel zowel vrienden als familie me smeekten uit te kijken liet ik me maar doen... Ik hield van haar, en ze was o zo mooi... Het afgelopen jaar gaat het mij echter minder goed financieel. Ik ben onverwacht ziek gevallen, was daardoor gedurende een half haar meer thuis dan op kantoor, en eind vorig jaar liet mijn werkgever mij gaan.

Ik vond gelukkig snel nieuw werk, maar voor minder geld. Iets waar zij minder gelukkig mee was, ik kon haar plotsklaps amper het geld voor de afbetaling van haar wagen bezorgen. Laat staan andere onverwachte onkosten.

Deze maand was het de laatste afbetaling van haar wagen, en.. u hoort me al afkomen...

We spreken al een tijdje van samenwonen, maar tot op heden hield ik de boot een beetje af. Na een loonsverhoging op mijn nieuw werk zou dit - mits het wegvallen van de auto - eindelijk tot de mogelijkheden behoren. We waren al naar een paar huizen gaan kijken, en met de afbetaling van de wagen dachten we wel iets te vieren te hebben. De grote dag hadden we afgesproken om met ons 3en iets te gaan eten in een gezellig restaurant. Ik maakt een reservatie, vroeg vrijaf aan op mijn werk en reed die dag (met het geld van de auto op zak) naar haar woonst toe.

Op het laatste moment belde ze me op en zei ze om haar te ontmoeten aan het restaurant. Zo gezegd, zo gedaan.. we komen aan, maar i.p.v. samen naar binnen te gaan vraagt ze of ze het geld nu al kan krijgen, kwestie van de man van wie ze de auto had gekocht (een vriend), direct zijn geld te geven. Hij zou al haar al heel de morgen hebben liggen te bellen daarover.

Ik gaf haar het geld, stelde zelfs voor om even op de kleine te passen, maar - jammer maar helaas - deze was deze morgend uitgenodigd door een vriendinnetje om bij haar te komen spelen. Ik vond het jammer, ik had een erg goed met dat kind, maar begreep het wel.

Zij reed door na een laatste kus, en ik ging een zaak binnen, om op haar te wachten. Het ging max. 45 minuten duren zei ze nog.

1,5 uur later nog steeds geen nieuws,. Ik bel haar op, maar krijgt geen gehoor. Dan een tekstbericht: ze zit vast, ze heeft problemen. Ze gaat er niet dieper op in, maar stuurt me een kwartiertje later nog een berichtje: het spijt haar enorm, maar ze weet niet direct hoelang het nog gaat duren. Kunnen we de date uitstellen tot vanavond of de dag er op?

Ik was doodongerust, dit was verre van haar gewoonte, maar zei haar dat dit geen probleem was. Ik kon ook gerust wachten zei ik, had een goed boek bij. "Neenee, ga maar naar huis", klonk het. "Ik ben te opgejaagd, ik bel je wel als het in orde is, dan spreken we gelijk opnieuw af. Vanavond denkelijk al"

Ik keerde dan maar terug naar huis, en bracht de rest van de dag werkend door. 18 uur kwam en ging, geen nieuws. Dan 19 uur, 20 uur... nog steeds niks. Om 21 uur een oproep van een onbekende nummer. Ik neem op en wordt uitgescholden door een Franstalige man. Ik zit achter ZIJN vrouw aan, en dat moet gedaan zijn want anders...

Ik duw af, blokkeer de nummer en werk nog wat door, maar ik stuur nog wel een sms'je naar haar om te horen hoe het nu met haar ging en ik vertel ook lachend over haar nieuwe aanbidder.

5 minuten later krijg ik dan eindelijk een antwoord: het is geen aanbidder maar haar nieuwe vriend. Ze houdt erg veel van hem, en wilt daarom met alles stoppen. Ik val uit de lucht, maar goed... veel meer dan mij er bij neerleggen kan ik toch niet.

Ik heb er wel gemengde gevoelens bij, ze was na een paar uur ook systematisch op alle kanalen (gsm, Facebook, ...) geblokkeerd, haar GSMnr. opgezegd, ...

Sindsdien: geen woord. Ik had nog gehoopt dat haar nr. weer eens was gehackt (toen ben ik ook opgebeld geweest door een vreemde man), maar na 2 weken kan k niet anders dan het aanvaarden: het is voorbij.

Voor mij is het ondertussen wel een uitgemaakte zaak: ik ben de afgelopen 3 jaar een ezel geweest, heb me laten doen als een klein kind en ben hierdoor meer dan 20 000 euro armer. Iets wat ik haar enorm kwalijk neemt, zeker gezien de manier waarop het allemaal is geëindigd. Om nog maar te zwijgen over de stress dat dit mij allemaal koste... een groot deel van mijn spaargeld heb ik uitgegeven aan haar grillen.

Nu is mijn vraag, kan ik hier nog iets aan doen? Er zijn geen papieren getekend, wel bestaat er van alles documentatie van...

Ik kan van elke euro die ik aan haar uitgaf bewijzen dat ze het mij gevraagd had, als ook dat ze het ontvangen heeft...

Kan ik - al was het maar een gedeelte - van mijn geld terugvorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 apr 2017 12:47

Als er niets op papier staat, ziet het er slecht uit voor u om het geld te recupereren.
Klacht neerleggen bij de politie voor oplichting is het enige dat je kan doen. Mogelijks heeft ze die truc vroeger al eens toegepast, of is het nog eens van plan in de toekomst.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 30 apr 2017 15:55

GSM staat op uw naam bedoeld u het abonnement?
Abonnementen en andere lopende kosten direct schrappen.
Wat de zaken betreft waar u niets van op papier hebt ..daar zal u niets kunnen aan doen.

Wat de telefoontjes betreft indien dat nog voorkomt aangifte wegens belaging.

Voor oplichting en/of misbruik van vertrouwen zie ik weinig kansen. Diefstal als u iets geeft kan het nooit diefstal zijn.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 01 mei 2017 09:47

Enerzijds heb je dat geld vrijwillig gegeven. Anderzijds heb je het enkel gegeven omdat die mevrouw je deed geloven dat je een ernstige relatie met haar had. Jullie zijn zelfs samen huizen gaan bekijken. Als ze deze intenties niet had voorgewend, zou je haar rekeningen niet hebben betaald.
Dat riekt naar oplichting:
Het misdrijf van oplichting omvat drie constitutieve bestanddelen: het oogmerk om zich bedrieglijk andermans zaak toe te eigenen, de aanwending van bedrieglijke middelen hiertoe, gevolgd door een afgifte of levering van de zaak, welke de benadeelde zonder de aangewende bedrieglijke middelen niet zou hebben afgegeven of geleverd (art. 496 Sw.).

Het probleem is, dat de bewijslast bij u ligt en dat dergelijke zaken zeer moeilijk te bewijzen zijn.
Zij zal simpelweg zeggen dat ze wel degelijk een relatie met u had, maar uiteindelijk iemand anders heeft leren kennen. Happens all the time.
Mijn vader heeft zijn buitenlandse ex een proces aangedaan wegens schijnhuwelijk en dit verloren. De rechtbank stelde dat het geen schijnhuwelijk was omdat mevrouw niet enkel was getrouwd om de Belgische nationaliteit te verwerven, maar ook voor het geld. Bijgevolg was het een zakelijk huwelijk en dat is niet verboden.
Volgens mij had hij (in zijn specifiek geval) meer kans gemaakt als hij haar had aangeklaagd wegens huwelijkszwendel.

Mogelijk kan u overwegen een klacht in te dienen wegens oplichting/relatiefraude.

Wat me aan dit verhaal intrigeert: wat is er gebeurd met die welgestelde Brusselse zakenman? U zegt dat ze gehuwd waren en een kind hadden. Hoezo is ze na zijn overlijden berooid achtergebleven, zodat ze van het ocmw moet leven?

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2017 15:33

Ik heb het volledige verhaal nooit te horen gekregen.

Volgens wat ze mij vertelde stond ze niet op goede voet met haar schoonfamilie, en hebben die haar een jaar na het overlijden zonder een cent op straat gezet.

Ze heeft een tijdje geleefd van haar spaargeld. Eens dat op was...

Het enige wat ze aan haar vorige huwelijk heeft overgehouden was een weduwepensioen, iets waar ze na haar 45ste van zou kunnen genieten. En het kind uiteraard.

jef007
Berichten: 1681

#6 , 05 jun 2017 15:47

misschien wat ver gezocht maar hoe is die Brusselse zakenman aan zijn eind gekomen?

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jun 2017 16:09

Een autoongeluk.. Hij was op verplaatsing op een industrieterein en zijn wagen is daar aangereden door een vrachtwagen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”