Verplichte opname ziekenhuis vader

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

Verplichte opname ziekenhuis vader

#1 , 13 apr 2017 22:28

Beste

Mijn vader heeft in november vorig jaar een CVA (lichte hersenbloeding) gekregen. Sindsdien is hij niet meer de oude geworden, maar nu is het echt uit de hand aan het lopen. Hij is dus enorm vergeetachtig en weet niet wat hij de dag voordien gedaan heeft. Hij reed nog veel met de elektrische fiets wat wij hem sinds vandaag hebben afgenomen. Hij kan de gevaren in het verkeer niet meer inschatten. Hij is de afgelopen dagen ook al regelmatig gevallen met de fiets. Hij is zeventig jaar en woont nog samen met mijn moeder. Zij is zelf niet in staat en heeft ook niet de zin om voor mijn vader te zorgen. Wij ,mijn broers en ik, hebben mijn vader al twee keer met een smoes naar het ziekenhuis gedaan waar hij dan 's avonds op eigen verantwoordelijkheid terug naar huis ging. Nu zijn we te weten gekomen dat hij deze nacht is vertrokken met de fiets naar een plaats waar hij in de tuin gaat werken. Zo een dingen kunnen voor ons niet meer. Mijn moeder beseft niet dat ze alles op slot moet doen als ze 's avonds slapen gaat. Nu is mijn vraag of wij mijn vader naar het ziekenhuis kunnen doen en de dokters kunnen verplichten om hem daar te houden. De huisarts is van deze situatie ook op de hoogte. Wij zien dit echt niet goed komen en hebben ook schrik dat we ons vader binnen een korte termijn gaan verliezen. Hij wil en kan niet aanvaarden dat hij de dingen die hij kon voordien nooit meer zal kunnen doen.
Ik ben ook op het vredegerecht geweest voor de aanvraag te doen voor volledige bewindvoering maar ik denk niet dat we de tijd hebben om daar op te wachten. Mijn vader heeft dringend medisch hulp nodig maar hij wil niet.

Alvast bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groeten
Agna

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 13 apr 2017 22:48

in het ziekenhuis gaan ze hem niet houden als er geen medische reden zijn, als hij zo is na de CVA en uw moeder er niet meer voldoende kan voor zorgen, dan dringt een opname in een woon-zorgcentrum/rusthuis zich op.

Uw vader heeft zorg nodig, maar geen medische.

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 14 apr 2017 09:30

Ok, ik ga hiermee akkoord maar als hij niet wil kan ik hem toch niet zonder zijn toestemming laten plaatsen. Heb ik nu geen ander keus dan via de vrederechter te gaan?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 14 apr 2017 13:21

De vrederechter regelt enkel overdracht van bewindvoering. Als de vrouw nog goed is is daarvoor geen reden. Voor opname - behoudens medische gronden - zal overleg "en zachte dwang" nodig zijn doch je zal zelf (ev met hulp ocmw) op zoek moeten gaan. Bekijk eerder hoe je hem (hen) met bv begeleiding, familiehulp, ... nog ze veel mogelijk kan bieden zonder dat het een strop voor jezelf wordt. Probeer "afpakken" zo veel mogelijk te vermijden (maar soms moet het ...)

Hou er - als je met broers/zussen overeenkomt de vrederechter zo lang mogelijk buiten. Als hij een advocaat als bewindvoerder aanstelt dan pas wordt je gepluimd (met excuus aan meelezende advocaat-bewindvoerders)

Antwoord onder voorbehoud daar ik jullie situatie niet echt kan inschatten

frieda.M
Berichten: 129

#5 , 14 apr 2017 13:31

Misschien is de beste oplossing dat u en uw broers afspreken om op zeer regelmatige basis uw ouders te helpen met allerhande zaken ( boodschappen doen , wat opkuisen, samen gaan eten enz. enz..). Probeer deze mensen van hun oude dag te laten genieten . Dit kan uiteraard niet door iets te verbieden, af te pakken of naar de rechter te gaan. Dat heeft niemand niet graag. Geef liefde , de rest komt meestal vanzelf.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 14 apr 2017 22:39

Neem zo snel mogelijk contact op met sociale diensten van ziekenfonds en ocmw.
Zorg ook dat en vb poetshulp en huishoudhulp komt.

frieda.M
Berichten: 129

#7 , 15 apr 2017 10:07

Juist, :Poetshulp, thuishulp, zelf en broers ( in de mate van uw mogelijkheden) hulp geven enz
Het is moeilijk voor de forumlezers een exact beeld te kennen van de situatie, maar enkel het feit dat vader in de nacht in de tuin gaat werken is zeker niet genoeg om gerechtelijke stappen te zetten .
Ik ken iemand die in de zomer om 4 uur opstaat om te gaan vissen. Het hangt ook af van de weersomstandigheden en vele andere factoren. Ook het feit dat het ziekenhuis hem vlug ontslaat en de huisdokter niet fel reageert, wijst er misschien op dat het niet enorm ernstig is. Maar nogmaals , het is moeilijk voor een buitenstander de juiste situatie in te schatten.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 15 apr 2017 10:31

Huisdokter vragen het onderzoek en dossier op te starten om de graad van toerekeningsvatbaarheid te bepalen. Dat zal je in de toekomst sowieso nodig hebben. In onze ervaring is de procedure bij de vrederechter om de financiele en verzorgende verantwoordelijkheid toe te wijzen aan één van de kinderen biezonder positief verlopen. De rechter zag dat alle kinderen er het over eens waren; Het dossier van de dokter was volledig en duidelijk en alles is nu goed geregeld. als de kinderen het er over eens zijn om één ervan aan te duiden, duidt een rechter uiteraard geen advocaat aan. Bovendien is de regelgeving mbt tot uitgaves en boekhouding zeer strikt. Een kind kan geen fraude plegen als hij aangesteld is om de zaken te regelen. De rechter controleert jaarlijks de boeken. De persoon in opdracht regelt dan ook alles met OCMW, sociaal verpleegster en familiehulp. Doordat de hulp toegediend wordt door professionele hulpverleners , schikt de (dementerende) bejaarde zich ook makkelijker in de regels.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 15 apr 2017 10:40

Serieus blijven.
Zo start u het dossier op.
Dat vader 's nacht naar een tuin gaat is niet vastgesteld door politie zodoende ook geen dokter op dat moment kunnen bijhalen.

Gezien het gedrag 'kan' u trachten zowel voor vader als moeder een collocatie op te starten. Maar of dat gaat lukken daar heb ik mij n twijfels over.
En juist - ik heb daar per toeval wel wat ervaringen mee.
Met het opgebouwde dossier zou het wel eens vlug naar een zorgopname kunnen gaan zonder langs een collocatie te moeten passeren.

Om aan luik één te voldoen wordt er door de sociale diensten nl een dossier opgestart en daaruit zou wel eens heel vlug kunnen blijken dat uw ouders zeer hulpbehoevend zijn en dan is een mogelijkheid tot een veel snellere opname in een zorgcentrum ( eventueel via dagverblijf - kort verblijf - of opname op de geriatrische afdeling).

Voor de rest zie @ Eylis - hierboven

http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... collocatie

http://www.google.be/search?client=ubun ... hAfUpIHoCw

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... T1PSKeV94w

Mocht u nog vragen hebben stel ze maar.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 apr 2017 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 apr 2017 11:02

Er bestaan allerlei soorten voorzieningen voor ouderenzorg, zoals daar zijn: thuiszorg, dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg, dienst voor logistiekre hulp, dienst voor oppashulp, dienst voor thuisverpleging, dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds, enz.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 apr 2017 11:24

VOORZIENINGEN OUDERENZORG

Thuiszorg (art. 2, 4° Woonzorgdecreet),
Dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg ( (art. 5 Woonzorgdecreet),
Dienst voor logistieke hulp (art. 8 Woonzorgdecreet),
Dienst voor oppashulp (art. 10 Woonzorgdecreet),
Dienst voor thuisverpleging (art. 12 Woonzorgdecreet),
Dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds (art. 14 Woonzorgdecreet),
Enz.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”