Delen in kosten zwangerschap

Dragonmommy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Delen in kosten zwangerschap

#1 , 29 mar 2017 04:56

Ik ben vandaag 39 weken zwanger en heb steeds vaker discussie met mijn wettelijk samenwonende partner. Een van de discussiepunten is de medische kost van mijn zwangerschap. Mijn vriend, die het kindje inmiddels erkend heeft, weigert tussen te komen in die kosten, die inmiddels wel beginnen op te lopen, zelfs na tussenkomst van mijn ziekteverzekering. Onze rekeningen zijn gescheiden, en we leggen maandelijks elk 1000 euro uit om gezamenlijke kosten te betalen (woonkrediet, water, elektriciteit, eten...). De kosten van de zwangerschap mag ik hier echter niet van bekostigen, aangezien hij vindt dat het over mijn lichaam gaat, waar hij niets mee te maken heeft. Ik vraag me af of hij als aanstaande vader wettelijk verplicht is om te delen in die kosten, of dat het inderdaad 'mijn probleem' is, zoals hij zegt? Ik voel me echt in de war en begin het gevoel te krijgen een enorme fout te hebben begaan door met hem voor kinderen te gaan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 mar 2017 08:45

vertel aan je vriend dat (gezien jullie het er hier niet eens over zijn) hij zich best informeert bij een objectieve professionele deskundige persoon of zijn opinie over de gedeelde kosten van een zwangerschap wel klopt. Dat je voor jullie gezamenlijke kind klaarheid in deze zaak wenst en dat hierover geen misverstanden mogen ontstaan. Raad hem aan om deskundige juridische raad te zoeken, zodat hij zeker geen fouten maakt tegen het familierecht. Daar kan iemand namelijk voor veroordeeld worden. Vertel hem dat vriendelijk. BTW: je hebt wel degelijk gelijk: maar dat wil hij van jou dus niet horen. Dus iemand met een zekere autoriteit krijgt het hem misschien wel uitgelegd. Een persoonlijke raad voor jou: zijn attitude voorspelt niet veel goeds. Een (toekomstige) vader) hoort samen met zijn partner de kosten te dragen voor zijn (ongeboren)kind.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 29 mar 2017 14:09

Geef hem voor zijn verjaardag een geschenkbon voor het raadplegen van een psychiater.
Gaat hij de opvoeding van "de vrucht van uw eigen lichaam" ook niet mee bekostigen?

"hij vindt dat het over mijn lichaam gaat, waar hij niets mee te maken heeft"
Zeg dat hij er dan voortaan met zijn poten en andere lichaamsdelen vanaf blijft want privé eigendom.
Gdverd zeg....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 29 mar 2017 15:10

Wie gaat de kosten van de bevalling betalen? En krijg jij dan het kraamgeld op jou persoonlijke rekening of is dat dan weer voor de gezamelijke? ik zou dat gewoon van jullie gezamelijke rekening nemen hoor. Dan moet hij maar een boke minder eten, triestige mens

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2017 15:36

De kosten van de zwangerschap mag ik hier echter niet van bekostigen, aangezien hij vindt dat het over mijn lichaam gaat, waar hij niets mee te maken heeft.
Jouw lichaam is "slechts" een "container" voor JULLIE kind. Hij heeft dit kind erkend, dus daar is geen discussie over. Het is jullie kind dat ervoor zorgt dat uw lichaam op de proef gesteld wordt, dus zeer zeker zijn verantwoordelijkheid.
Ik vraag me af of hij als aanstaande vader wettelijk verplicht is om te delen in die kosten, of dat het inderdaad 'mijn probleem' is, zoals hij zegt?
Of je hem echt wettelijk kan verplichten, weet ik niet, maar als vader zou ik toch verwachten dat hij iets meer verantwoordelijkheid zou opnemen. Van zodra het kind geboren is, is het 100% zeker dat hij als wettelijke vader financiële verplichtingen heeft, dat staat vast.
Ik voel me echt in de war en begin het gevoel te krijgen een enorme fout te hebben begaan door met hem voor kinderen te gaan...
Jammer genoeg moet ik zeggen dat ik ook dit gevoel heb. Als er zelfs al discussies zijn over de kosten ivm de zwangerschap, kan ik me inbeelden dat kosten voor kleertjes, kinderschoentjes, opvang, speelgoed, etc... voor nog veel grotere discussies gaan zorgen.

Probeer de papa te overtuigen om tot een afspraak te komen dat alle kosten, gerelateerd aan het kind, van de "gezamenlijke pot" komen. Als dit niet lukt: zorg ervoor dat zowel de geboortepremie als het kindergeld op uw PERSOONLIJKE rekening terecht komt (dit moet sowieso op een rekening gestort worden waar de moeder toegang toe heeft), zodat jij dit geld in handen hebt, en daarmee de kosten van de zwangerschap kan betalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2017 20:07

Jullie zijn wettelijk samenwonend. Dat betekent dat jullie elk moeten bijdragen in de gezinslasten. Dit is een wettelijke verplichting, vervat in artikel 1477 Burgerlijk Wetboek:

" Art. 1477. [...] § 3. De wettelijk samenwonenden dragen bij in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden.
§ 4. Iedere schuld die door een der wettelijk samenwonenden wordt aangegaan ten behoeve van het samenleven en van de kinderen die door hen opgevoed worden, verbindt de andere samenwonende hoofdelijk. Deze is echter niet aansprakelijk voor schulden die, gelet op de bestaansmiddelen van de samenwonenden, buitensporig zijn."


Wat is dit nu, de 'lasten van het samenleven'?
Dit begrip dekt dezelfde lading als het begrip 'lasten van het huwelijk' (artikel 221 Burgerlijk Wetboek). Ook gehuwden moeten daarin bijdragen.

In de rechtsleer wordt er dan ook naar dit artikel verwezen.

Hierover schrijft emeritus professor H. CASMAN:

"Het begrip ‘lasten van het huwelijk’ omvat alle kosten die door het samenleven van
de echtgenoten ontstaan: de kosten van de huishouding, inclusief de kosten van het
persoonlijk onderhoud van elke echtgenoot, en de kosten van het onderhoud en de
opvoeding van de met hen samenwonende kinderen (art. 203).

(...)

Worden aldus als lasten van het huwelijk beschouwd:
– de kosten voor voeding, kleding, vervoer en ontspanning van elke echtgenoot;
– de kosten voor herscholing van de bij herhaling werkloos gevallen echtgenoot;
– de kosten voor de huisvesting van het gezin: huur, onderhoud van de gezinswoning
in huur of eigendom, onroerende voorheffing, ...
(...)
– de kosten voor onderhoud en opvoeding van de kinderen. Het begrip ‘kinderen’
dient ruimer geïnterpreteerd te worden dan in artikel 203 en in oud artikel 218
waar het alleen op de gemeenschappelijke kinderen betrekking heeft. Het omvat
‘alle kinderen die deel uitmaken van het gezin, ongeacht of zij van beide echtgenoten
dan wel van een van hen zijn’."


(H. CASMAN en M. VAN LOOK, "Artikel 221 BW", in Huwelijksvermogensrecht, 1996, I.10-5 - 6.)

Zoals je ziet, moet je partner zelfs bijdragen in jouw kousen of jouw Kinepolisticket.
Daarnaast moet hij bijdragen in de kosten van de kinderen, zelfs als die alleen de jouwe zouden zijn en niet door hem verwekt.
In die omstandigheden staat het, ook al is het niet letterlijk vermeld in de tekst die ik citeer, buiten kijf dat jouw partner moet bijdragen in je kosten van zwangerschap. Dit is een prioritaire kost die jouw gezondheid betreft en ook nog eens betrekking heeft op jullie ongeboren kind. In de hiërarchie van de kosten staat dit bovenaan, net zoals eten kopen.

Conclusie: op basis van art. 1477 BW is jouw partner verplicht om bij te dragen in de kosten, naar verhouding van zijn inkomen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”