Ben ik verplicht om te betalen voor mijn moeder?

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

Ben ik verplicht om te betalen voor mijn moeder?

#1 , 24 mar 2017 20:16

Vandaag een brief ontvangen van een advocaat met de mededeling dat mijn schoonmoeder haar huur van een serviceflat en facturen van thuiszorg niet betaald.
Ze vragen om zo'n 2000€ te storten op hun rekening, daarbij zegt men ook dat de huurovereenkomt blijft verderlopen, dus zullen er nog kosten volgen.

Kan men ons verplichten om dit te betalen?
Zo ja, staat er een maximumbedrag op of moeten wij echt alles betalen?

De situatie is ook als volgt:
Mijn partner wil geen cent geven aan zijn moeder.
Ze heeft nooit naar hem om gekeken, hij heeft tot zijn 13 jaar in een tehuis gezeten en is toen bij zijn vader gaan wonen (ouders waren gescheiden)
Dus logisch dat hij er niets mee te maken wil hebben.

Hopelijk weet iemand raad of tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 mar 2017 20:20

Is uw partner enig kind?
Is er bewijs dat hij niet door zijn moeder is opgevoed?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 24 mar 2017 20:35

Hier zal toch de tussenkomst van één of andere rechtbank (familierechtbank?) nodig zijn.
Wend u tot het OCMW van de gemeente waar schoonmoeder woont. Zij zijn de aangewezen instantie om te helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 24 mar 2017 21:06

Hij heeft nog een broer, maar dat is ook ne leegloper, net als die moeder. Ook geen contact mee.
Hij heeft jaren in een tehuis gezeten, dat zullen ze nog wel ergens kunnen opzoeken hoop ik.

In de brief staat ook dat deze brief een minnelijke invordering is en geen gerechtelijke invordering.
En ook dit: "Ik hield eraan u dit te melden". Wat wil dit dan zeggen, dat ze het gewoon even mededelen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 24 mar 2017 21:15

Ze proberen hé.
Zoals Wanton al schreef regel je dit niet met een briefke zoals die advocaat probeert te doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#6 , 24 mar 2017 21:43

Ik hoop dat ze bluffen.
En dat bedrag, had altijd gehoord van het kindsdeel. Das toch geen 2000€ dan?

Wat kunnen we best doen?
Niets, doen alsof we de brief niet hebben gekregen (is gewoon per post verzonden, niet aangetekend)
Info vragen bij OCMW (maar spreken die niet voor hun eigen winkel)
Advocaat contacteren voor info en eventueel brief laten terugsturen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 24 mar 2017 22:07

Aangezien niet enig kind kan er nooit meer dan het kindsdeel worden geëist.
Dat is al een eerste zekerheid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8840

#8 , 24 mar 2017 22:30

en om te beginnen is er inderdaad wel onderhoudsplicht, maar dat betekent niet betaalplicht: dus als het zover zou komen dat u verplicht kan worden bij te dragen in het onderhoud van uw (schoon)moeder heeft u uiteraard als eerste persoon inspraak om te kiezen voor een goedkopere bescheiden meerpersoonskamer in een OCMW-RVT. Een serviceflat mét thuiszorg is momenteel wel de duurste vorm van RVT...

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 24 mar 2017 23:14

Meestal zal wanneer een kind een zeer slechte of geen relatie heeft gehad met een ouder de kans hebben dat het ocmw het kind niet zal aanspreken voor een vergoeding.
Zoals hierboven al gezegd ... het zal een advocaat van de instelling zijn ..mogelijk een commerciële onderneming.
Familierechtbank zal bevoegd zijn.
Maar ook de vrederechter ... als er een bewindvoerder moet aangesteld worden.

Best is eens via een www.caw.be info te verkrijgen.
OCMW heeft inderdaad soms tegenstrijdige ..;belangen ga ik het niet noemen maar dikwijls weet de ene dienst niet wat dat andere aan het doen is -
Zo stelt dienst één een bewindvoerder aan - een andere schrijft dan één kind aan maar niet een tweede reservataire erfgenaam ( woont in buitenland) en de betaaldienst rekent aan het ene kind de volle pot terwijl er geen rekening wordt gehouden met kinderen ten laste en de tweede erfgenaam.
En gaat dan niet over tot het laten betalen .... wanneer na overlijden blijkt dat OCMW zelfs nooit contact heeft genomen met de bewindvoerder die ze zelf hadden laten aanstellen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 25 mar 2017 14:41

Dit voorbeeld is wel een extreem geval , waarschijnlijk uit een grootstad.
Het OCMW is verplicht zorg te dragen voor alle inwoners van de gemeente die niet in staat zijn zelf die zorg te betalen. Zij zullen in dit geval dus eerst uitkijken naar een goedkopere huisvesting voor die vrouw, met ten laste name van de tekorten. Dan dienen zij de onderhoudsplicht na te gaan : onderzoek naar alle onderhoudsplichtigen, met vaststelling van de maximumbijdrage van elkeen. Indien, zoals hier, de relatie onherroepelijk is verstoord , zal men meestal beslissen dat er geen bijdrage te betalen is. En onderhoudsplichtige kinderen die in het buitenland wonen, moeten toch ook aangemaand worden om hun bijdrage te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”