Uit elkaar na overspel: partneralimentatie?

Koen1982-
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uit elkaar na overspel: partneralimentatie?

#1 , 03 mar 2017 11:24

Dag iedereen,

Ik heb een vraag waar ik mee zit. Mijn (ex)vriendin en ik zijn wettelijk samenwonend , 14 jaar samengeweest en hebben onlangs een huis gekocht samen en verbouwd. Moeilijke maanden door de verbouwstress etc hebben een druk gelegd op onze relatie, en op een dag krijg ik doodleuk te horen dat mijn vriendin me bedrogen heeft en er even mee wil kappen omdat ze 'ons' niet meer ziet zitten.

Hoe gekwetst ook , heb ik haar die ruimte willen geven om alles te overdenken, want natuurlijk heb je nog altijd al die jaren geschiedenis samen en net een nieuw huis. Gevolg: zij woont nu in het huis (ze kon nergens anders terecht), en ik woon terug bij mijn ouders. Verder zijn we overeengekomen dat ik mijn deel van de huislening voorlopig verder afbetaal, omdat ze die financiële last niet alleen kan dragen, en natuurlijk willen we het huis niet kwijt.

De vraag is nu; hoe moet dit verder. Stel, we zijn een aantal maanden verder, en we komen er niet meer uit. Ben ik haar dan partneralimentatie verplicht? Want de feiten zijn natuurlijk nog altijd dat zij een einde aan relatie heeft gemaakt en niet ik, en er iemand anders in het spel is. Langs de andere kant geef ik nog om haar en zou ik het zonde vinden om het huis te verliezen (stel dat we een tijd later elkaar toch weer vinden)...

Graag jullie juridisch advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 mar 2017 12:02

Aangezien jullie niet gehuwd zijn geldt er geen huwelijkstrouw.
Juridisch gezien kan uw vriendin u bijgevolg niet bedrogen hebben.
Ze moet u wel een halve huishuur betalen aangezien zij een woning betrekt die slechts voor de helft van haar is.
En uiteraard moeten jullie beiden de lening verder aflossen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8840

#3 , 03 mar 2017 14:52

en zelfs bij overspel bij huwelijk wordt er heden ten dage geen partneralimentatie meer toegestaan. Overspel is uit de strafwet. En over de definitie van trouw binnen een bepaald huwelijk kan een slimme advocaat ook nog eens in discussie gaan...
Dat wordt nog enkel toegestaan als de partner tijdens het huwelijk geen beroep uitoefende om voor het huisgezin te zorgen; en dan kan die partneralimentatie ook maar duren voor de duur van het huwelijk.

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 03 mar 2017 21:07

Overspel is een seksuele gemeenschap van een gehuwde persoon met een andere persoon dan de huwelijkspartner.
Overspel kan dus enkel gepleegd en vastgesteld worden door of lastens gehuwden, vanaf de dag van het huwelijk tot de dag van de echtscheiding. Dus ook tijdens de procedure.

In de nieuwe echtscheidingswet die van kracht is vanaf 1 september 2007 kan men nog steeds scheiden met onderlinge toestemming, dan wel op basis van onherstelbare ontwrichting van het huwelijk. De echtscheiding op grond van feiten is derhalve afgeschaft.

Overspel is op zichzelf geen reden meer tot scheiding. Maar dit mag evenwel niet verkeerd worden verstaan. Overspel kan nog steeds worden vastgesteld en kan dan als bewijs gelden van de duurzame ontwrichting van het huwelijk.

Anderzijds kan het overspel en wijze het maken van een grove fout op basis waarvan de echtscheiding versneld kan worden uitgesproken en waarbij de overspelige hierna elk recht op het persoonlijk onderhoudsgeld kan verliezen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 03 mar 2017 21:50

Maar is hier dus niet van toepassing.
Gezien betrokkene vermoedelijk ook niet meer ingeschreven staan op het zelfde adres zal hier ook geen wettelijk samenwonen meer zijn.
Tenminste als men de juiste procedure volgt.
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... eeindigen/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”