Feitelijk samenwonend - kind

Me77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonend - kind

#1 , 02 mar 2017 11:56

Ik woon samen met mijn partner in een huis, waarvan ik niet de eigenaar ben maar enkel mijn partner.
Wij zijn feitelijk samenwonend.
Wat gebeurt er indien mijn partner sterft?
Wij hebben een kinderwens dus wat gebeurt er dan? Mag ik dan in de woning blijven met ons kind?
Het gaat mij nu niet om de erfenis maar om de zekerheid, zeker als er een kind is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 02 mar 2017 12:18

zeker als u kinderwens heeft zou de minimale bescherming toch zijn dat u uw samenwoning wettelijk laat registreren. Dan heeft u op zijn minst na het overlijden van de partner het wettelijk vruchtgebruik van de gezinswoning.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 mar 2017 11:18

“Art.1478.Elk van de wettelijk samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen, de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid. De goederen waarvan geen van beide wettelijk samenwonenden de eigendom kan bewijzen en de inkomsten daarvan worden geacht in onverdeeldheid te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

De langstlevende feitelijk samenwonende voldoet hieraan niet en erft dus niets van zijn partner, tenzij bij testament.

Indien u met uw partner een kind hebt dan erft dit kind van zijn vader = uw partner.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”