Samenwonen wanneer elk een eigendom heeft, hoe kosten verdelen?

Sabine30
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonen wanneer elk een eigendom heeft, hoe kosten verdelen?

#1 , 20 feb 2017 16:54

Ik ga binnenkort met mijn vriend samenwonen.
Wij hebben elk een eigen woning, hij wil echt niet verhuizen en mijn huisje is recent helemaal gerenoveerd dus makkelijker te verhuren. Wij gaan dus in zijn huis wonen en het mijne verhuren. De huurprijs komt overeen met mijn maandelijkse afbetaling. Ik verdien hier dus verder niets op. Nu vraag ik mij af hoe we best de kosten verdelen.
Ik vind het logisch dat we de vaste energiekosten, tv en internet rekeningen en kosten voor voeding in 2 delen. Maar hoe zit het met de afbetaling voor zijn huis? Moet ik hier ook de helft van betalen? Ik heb zelf wel een huurder die mijn afbetaling betaald in de vorm van huur maar uiteindelijk wordt mijn nieuw gerenoveerd huis wel door een ander "geleefd", eventuele kosten die ongetwijfeld wel eens zullen komen moet ik ook zelf betalen + jaarlijkse factuur van kadaster komt ook op mijn rekening, en de verzekering die ik moet aanhouden betaal ik ook gewoon zelf. Ik wil niet als een profiteur overkomen maar ik voel mij toch niet helemaal OK met het idee dat ik de helft van zijn aflossings krediet mee zou betalen. Is er nog iemand in dezelfde situatie?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy263202
Berichten: 163

#2 , 21 feb 2017 12:07

gemeenschappelijke kosten alvast delen door 2

kosten om in zijn woning te leven (iedereen moet immers betalen voor een dak boven zijn hoofd):
gaat van 0€ tot het betalen van een ganse huur door uzelf, onderling af te spreken

MarkiZN
Berichten: 106

#3 , 27 feb 2017 10:06

Jouw huishuur is een inkomstenbron die je hebt doordat je bij je partner inwoont (dat jij die gebruikt om je huis af te betalen doet er eigenlijk niet toe, het blijft geld dat je spaart en waar je dus wel degelijk iets aan over houdt). Het meest fair is dus die huurinkomst te delen door 2 (eventueel de netto inkomsten na belasting), net zoals alle gemeenschappelijke kosten voor verwarming, water elektriciteit, eten etc in het huis van je partner. Het geld dat je partner op die manier uitspaart, is dan weer zijn bron van inkomsten die hij vrij kan besteden ( oa aan zijn lening maar opnieuw, dat doet er eigenlijk niet toe). Dit gezegd zijnde, ik ben in de zelfde situatie ( mijn partner woont bij mij in en verhuurt haar huis) en wij delen enkel de gemeenschappelijke kosten, haar huishuur mag ze houden maar dat beschouw ik als loutere generositeit van mijn kant.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”