Echtgenoot weigert te betalen voor extra's

Mistymiss1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Echtgenoot weigert te betalen voor extra's

#1 , 10 feb 2017 19:28

Ik zal hier een korte samenvatting maken waar ik het moeilijk mee heb.
Ik heb jaren geleden van mijn vader de som gekregen van 150000 euro. Daarvan heb ik een auto gekocht voor mezelf, een groot stuk van de verbouwing van de gezamelijke woning betaald, zoals zonnepanelen, warmtepomp, isolatie, nieuwe keuken,... . Mijn man heeft welgeteld van zijn ouders 10000 euro gekregen, om ook bij te leggen in de verbouwing. Natuurlijk is niet al mijn geld op, maar toch een groot deel.
Hij wou zo'n 3 jaar geleden een nieuwe moto en hij kreeg van mijn 'erfenis' 5000 euro, ik zei als jij dan iets krijgt van je ouders kan je mij dat teruggeven. Onlangs is zijn moeder overleden en zijn vader verdeeld nu de ganse boedel inclusief 2 huizen. Nu heeft hij dus geld! Ik vraag of hij niet een keer mijn 5000 euro zou teruggeven, maar hij antwoord , ik moest maar zo zot niet zijn om hem dat toendertijd te geven!
Nu zijn er ook in korte tijd enkele dure huishoudtoestellen kapotgegaan en hij weigert opnieuw om iets te betalen. Zijn argument : jij hebt nog geld genoeg, met mijn geld koop ik moto's zoveel ik wil, maar hij heeft er al 4 nu!
Wij zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel, kan ik hem verplichten om ook bij te dragen in het huishouden? Ik krijg van hem 1000 euro en daar moet ik het mee doen.
Alles wat hij aanraakt en gebruikt heb ik betaald van die 150000 euro, inclusief meubels en andere zaken, nu hij ook iets erft mag ik er niet van meegenieten.
Kan ik hiervoor naar de rechtbank om hem te verplichten iets te betalen?
Ik vind dat hij een profiteur is die mij niks gunt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 12 feb 2017 12:48

In het burgerlijk wetboek, onder wederzijdse rechten en plichten van de echtgenoten, staan een aantal artikelen waarmee u naar de vrederechter zou kunnen stappen indien uw echtgenoot weigert om naar verhouding bij te dragen: 217 en 221 'Iedere echtgenoot draagt in de lasten van het huwelijk bij naar zijn vermogen'.

Er is bovendien art. 222: Iedere schuld die door een der echtgenoten wordt aangegaan ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen, verbindt de andere echtgenoot hoofdelijk. Deze is echter niet aansprakelijk voor schulden die, gelet op de bestaansmiddelen van het gezin, buitensporig zijn.
Stel u moet een krediet aangaan ter vervanging van de kapotte huishoudtoestellen omdat hij weigert hierin bij te dragen, dan kan hij mee worden aangesproken voor de afbetaling.

Dit gezegd zijnde: aan een huwelijk waarin het financieel ieder voor zich is, zou ik ook twijfelen. Men trouwt om een gemeenschap te vormen.
Uw echtgenoot tot de orde roepen via de vrederechter, zal daar niet veel goed aan doen. Misschien is huwelijksbemiddeling een beter idee, als hij daar nog vatbaar voor is.

Ondertussen is het verstandig om eens nuchter te bekijken waar u zou staan in geval van echtscheiding.
Wat de 5000 euro voor de moto betreft: nergens, vrees ik. Er lijkt geen bewijs te zijn dat het om een lening ging. Dus kan hij zeggen dat het een cadeau was, als er zelfs bewijs is dat u dat geld hebt geschonken aan hem. Een bewezen schenking kan soms wel worden teruggevorderd bij echtscheiding
Wat met de andere zaken die u hebt betaald?
Als u kan bewijzen dat deze gefinancierd zijn met de schenking van uw vader, kan bij echtscheiding uw aandeel in de verbouwing worden teruggevorderd/verrekend.
Kijk eens na of u bewijzen daarvan hebt of nog kan verkrijgen.
Wat staat er op papier i.v.m. de schenking van uw vader?
Is dit geld op een aparte rekening gestort (niet vermengd met gemeenschappelijke gelden) waarvan u de verbouwingskosten hebt betaald?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 feb 2017 05:57

Wij zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel, kan ik hem verplichten om ook bij te dragen in het huishouden? Ik krijg van hem 1000 euro en daar moet ik het mee doen.
1000 euro per maand? Wat zijn jullie beide inkomens? Hebben jullie kinderen die nog thuis wonen?

Reclame

Mistymiss1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2017 13:23

We hebben 1 dochter die sedert vorig jaar uit huis is, maar dan kreeg ik ook maar 1000 euro, we werken beiden 4 dagen en hebben elk zo'n 1600 euro per maand. Het huis is al lang afbetaald, geen andere schulden of leningen.
Ik heb een 8-tal jaar geleden dit systeem voorgesteld, want hij ging tot 3x per weekend naar de benzinepomp om te tanken, wat een gemiddelde was van 500 à 550 euro per maand om toertjes te rijden naar overal en nergens zeg ik dan, daarvoor ga ik niet werken, terwijl ik dan met de fiets kon gaan werken om te besparen. Toen ik dat geld dan ook kreeg van mijn vader heb ik mij dan maar zelf een auto gekocht.
Ik stoor mij vooral aan het feit dat hij niets , maar dan ook niets meer bijdraagt aan het huishouden dan afgesproken, nu reeds een aantal jaar geleden.
Hij erft nu een villa van zijn ouders, maar hij wil daar alleen in gaan wonen, dus zonder mij.
Ik kan dan in ons huis doen wat ik wil en daar doet hij wat hij wil, dat is zijn uitleg. Jij moet nu alles maar zien te betalen want als hij verhuisd naar de villa, zal hij geen geld vragen aan mij en hij doet ook niks mee, behalve zijn moto's en zijn auto.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 feb 2017 14:59

ik denk dat uw vraag weinig verdere juridische antwoorden behoeft, maar eerder relationele antwoorden, waarvoor het forum niet echt de uitgesproken plaats is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 13 feb 2017 15:54

We hebben 1 dochter die sedert vorig jaar uit huis is, maar dan kreeg ik ook maar 1000 euro, we werken beiden 4 dagen en hebben elk zo'n 1600 euro per maand. Het huis is al lang afbetaald, geen andere schulden of leningen.
Ik heb een 8-tal jaar geleden dit systeem voorgesteld, want hij ging tot 3x per weekend naar de benzinepomp om te tanken, wat een gemiddelde was van 500 à 550 euro per maand om toertjes te rijden naar overal en nergens zeg ik dan, daarvoor ga ik niet werken, terwijl ik dan met de fiets kon gaan werken om te besparen. Toen ik dat geld dan ook kreeg van mijn vader heb ik mij dan maar zelf een auto gekocht.
Ik stoor mij vooral aan het feit dat hij niets , maar dan ook niets meer bijdraagt aan het huishouden dan afgesproken, nu reeds een aantal jaar geleden.
Hij erft nu een villa van zijn ouders, maar hij wil daar alleen in gaan wonen, dus zonder mij.
Ik kan dan in ons huis doen wat ik wil en daar doet hij wat hij wil, dat is zijn uitleg. Jij moet nu alles maar zien te betalen want als hij verhuisd naar de villa, zal hij geen geld vragen aan mij en hij doet ook niks mee, behalve zijn moto's en zijn auto.
Ik zie hier geen enkel juridisch probleem.
"Mijn", "Zijn",..... indien jullie gehuwd zijn zonder contract is alles "Ons".
Behalve de erfenissen. Dat is wettelijk zo geregeld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2017 16:36

Dit gezegd zijnde: aan een huwelijk waarin het financieel ieder voor zich is, zou ik ook twijfelen. Men trouwt om een gemeenschap te vormen. Uw echtgenoot tot de orde roepen via de vrederechter, zal daar niet veel goed aan doen. Misschien is huwelijksbemiddeling een beter idee, als hij daar nog vatbaar voor is.
Amen, zou ik zo zeggen... (Jammer genoeg voor de topic starter). Dit is geen manier om samen te leven, in mijn ogen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”