Terugkeer van schenking bij beeindiging wettelijke samenwoning

stefkee
Topic Starter
Berichten: 4

Terugkeer van schenking bij beeindiging wettelijke samenwoning

#1 , 09 feb 2017 23:00

Mijn partner en ik zijn wettelijk samenwonend sinds 2005.
In 2005 heb ik uit nalatenschap het ouderlijk huis gekocht. Daar de familie niet wou dat mijn partner medeeigenaar werd (privéredenen) heb ik het alleen gekocht en een pa rjaar later de helft geschonken. Intussen verhuren we dit huis en hebben een nieuw huis gekocht.
Om het moeilijk te maken heeft zij een eigen inbreng van 125000 dat nergens op papier stat maar ik erken dit.

Nat 11 jaar is de kaan zeer groot dat we uit elkaar gaan. Hopelijk op een vriendelijke manier. Maar waar ervrij veel geld mee gemoeid is ....
ZIj zou in het huidige huis blijven wonen en ik zou terug naar mijn ouders huis gaan.

vraag 1)
Huis gekocht in 2005
Ik zou mijn deel terug kunnen inkopen wat me min zo'n 7000 euro zou kosten (.
Ik heb ergens gelezen dat bij scheiding je je deel zou kunenn terugeisen.
Is dit zo? Moet dit steeds via de rechtbank gesteld dat ze akkoord gaat.
En wat zijn de kosten hiervan.

Vraag 2

Als zij ons huidig huis inkoopt. Wordt er dan rekening gehouden met haar inbreng bij de berekening van de kosten?

vraag 3

Hoe gebeurt de ontlasting van een lening? Moet de bank akkoord gaan en doen ze hier vaak lastig over??

Ik stel deze vragen en dan vooral de 3de omdat ik mij niet belachelijk wil maken tov de bank moesten we uiteindelijk niet uit elkaar gaan.

Bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding