Frauduleus wettelijk samenwonen?

Palmboy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Frauduleus wettelijk samenwonen?

#1 , 04 feb 2017 20:10

Beste lezer,

Mijn moeder is deze week komen te overlijden.
Ik ben het enig kind en zou dus alles moeten erven.
Ze leefde wel nog met een vriend samen op het ogenblik van het overlijden.

Nu ben ik teweten gekomen dat 1 week voor haar overlijden deze wettelijk samenwonen.
Dit is tot stand gekomen in het ziekenhuis en ik was hiervan niet op de hoogte. Mijn moeder kon niet meer spreken door haar ziekte.
Dit wil dus zeggen dat de grote villa van mijn moeder plotseling niet meer toegankelijk is?

Is dit rechtsgeldig aangezien het duidelijk was dat mijn moeder op haar sterfbed lag?
Kan ik dit aanvechten?
Op wat heeft die vriend plotseling recht?
Komen er kosten voor mijn rekening?

Met vriendelijke groeten,

Jody Schoorens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 feb 2017 20:38

Was die villa nog volledig van uw moeder na het overlijden van uw vader?
Indien ja, dan heeft die vriend het levenslange vruchtgebruik van de villa.
Indien niet (waarschijnlijk is de villa reeds voor de helft van u sedert overlijden van uw vader) dan
is hij u een halve huur verschuldigd.
Mogelijks wil hij er dan niet blijven wonen en kiest hij eieren voor zijn geld door u voor te stellen
zijn half vruchtgebruik af te kopen.

U kan ook trachten aan te tonen dat uw moeder niet meer beslissingsbekwaam was om in te stemmen met wettelijk samenwonen.
Ik kan uw kansen echter niet inschatten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Palmboy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2017 15:36

Veel dank voor het bericht.

Is het rechtsgeldig dat de partner gewoon naar de gemeente is gegaan met een invulformulier en haar identiteitskaart?

2 dagen erna was mijn moeder zelfs niet meer in staat om te spreken, laat staan om nog papieren te ondertekenen.

hoeveel kans heb ik om dit nog te ontkrachten?

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2017 16:56

Zie Burgerlijk Wetboek:

"Art. 1476. § 1. Een verklaring van wettelijke samenwoning wordt afgelegd door middel van een geschrift dat tegen ontvangstbewijs wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeenschappelijke woonplaats.
Dat geschrift bevat de volgende gegevens :
1° de datum van de verklaring;
2° de naam, de voornamen, de plaats en de datum van geboorte en de handtekening van beide partijen;
3° de gemeenschappelijke woonplaats;
4° de vermelding van de wil van beide partijen om wettelijk samen te wonen;
5° de vermelding dat beide partijen vooraf kennis hebben genomen van de inhoud van de artikelen 1475 tot 1479;
6° in voorkomend geval, de vermelding van de overeenkomst die is bedoeld in artikel 1478, die de partijen hebben gesloten.
De ambtenaar van de burgerlijke stand gaat na of beide partijen voldoen aan de wettelijke voorwaarden inzake de wettelijke samenwoning en maakt in voorkomend geval melding van de verklaring in het bevolkingsregister."


Men overhandigt een geschrift aan de ambtenaar. De wet legt dus niet op dat men moet verschijnen voor hem.

De eerste vraag die je moet stellen is: is er een testament? Heb je dat al nagegaan? Dit is uitermate belangrijk.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 06 feb 2017 17:51

In principe moeten beide partijen tekenen IN het gemeentehuis onder toezicht van de ambtenaar.
Staat zeer duidelijk in punt 6.
Gezien dat niet gedaan is ... kan u aangifte doen bij gemeente van een inbreuk op de wetgeving - en ook bij de politie die zullen dan nagaan wie die ambtenaar was en deze verhoren over het gebeuren.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 feb 2017 19:18

Er staat niet dat de personen moeten verschijnen voor de ambtenaar. Dat is niet opgelegd door de wet. De ambtenaar gaat na - desnoods op afstand vanachter zijn pc - of de personen voldoen aan de vereisten.

"Een wettelijke samenwoning wordt aangegaan door een verklaring van wettelijke samenwoning af te
leggen door middel van een geschrift dat overhandigd wordt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand
van de gemeenschappelijke woonplaats van de partners, tegen ontvangstbewijs. Nergens is bepaald dat
beide partijen samen dit geschrift moeten overhandigen."


(Uit P. SENAVE, "Art. 1476 B.W" in: X, Personen- en familierecht. Artikelsgewijze commentaar, losbl.)

Op de website van de Stad Gent wordt de verklaring op afstand ook als optie vermeld:

"De ondertekening gebeurt door beide partners (geen volmacht mogelijk) en kan op volgende manieren:

- Bij Loket Huwen en Samenwonen, in een dienstencentrum of in het Mobiel Dienstencentrum. Opgelet: Indien er buitenlandse documenten nodig zijn of er buitenlandse wetgeving moet worden toegepast, kan u enkel terecht bij Loket Huwen en Samenwonen en niet in een dienstencentrum of in het Mobiel Dienstencentrum.
- Schriftelijk: Voeg bij de ondertekende brief een kopie van de identiteitskaart van de beide personen en vermeld de naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, samenwoonadres en telefoonnummer en/of e-mail. Als de Dienst Burgerzaken meer informatie nodig heeft, zal zij contact opnemen met de betrokkene.
Onderaan deze pagina vindt u een standaard verklaring van wettelijke samenwoonst.
Let op: U moet de documenten per post versturen, ingescande documenten die per mail worden verstuurd, worden niet aanvaard."


Zie https://stad.gent/burgerzaken/producten ... samenwonen

Palmboy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2017 17:25

Beste lezers,

we zijn nu een stap verder:

De dokter die mijn moeder behandelde, heeft mij nu een certificaat kunnen overhandigen dat mijn moeder in geen enkele toestand nog in staat was om documenten te ondertekenen. Er stond zelfs in een verslag van een verspleegster dat er een hele discussie bestond omtrent wettelijk samenwonen. Nadien is deze direct vertrokken met documenten.

Het gemeentebestuur was van niets op de hoogte en heeft gewoon alles aanvaardt.
Kan er iemand mij zeggen welke stappen ik kan ondernemen ?
Moet ik een klacht indienen?
Hoe moet ik dit aanpakken?
Ondertussen kan deze eveneens de inboedel zoek maken in het huis van mijn moeder.
Wat moet ik daarmee doen?
Moet ik eveneens andere instanties verwittigen?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 feb 2017 17:35

Als ze inderdaad geestelijk wilsonbekwaam was, kan je die verklaring laten vernietigen. Neem hiervoor een advocaat onder de arm.

Je advocaat kan je ook helpen met het opmaken van een verzoekschrift tot verzegeling. De vriend kan anders vanalles weghalen uit de villa. Dit is dus erg dringend. De zegels worden gelegd en een boedelbeschrijving zal volgen.

Je weet nog steeds niet of ze een testament heeft nagelaten? Onderzoek dit zo snel mogelijk. Vraag dit bij de notaris. Hij kan de bewaarde en de notariële testamenten nagaan in het Centraal Register voor Testamenten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”