oneerlijke verdeling bij verkoop huis bij scheiding

dverelst
Topic Starter
Berichten: 3

oneerlijke verdeling bij verkoop huis bij scheiding

#1 , 30 jan 2017 16:50

Hallo,
Ik ga scheiden met mijn vrouw na 19 jaar samen te zijn. Ik heb niets van gelden in het huwelijk ingebracht, maar mijn vrouw wel (getrouwd met een huwelijkscontract en gemeenschap van goederen). Als ik haar echter had laten begaan, had het geld op geweest tegen dat wij aan ons huis begonnen aangezien ze graag winkelde en reisde. Dus ik heb er eigenlijk voor gezorgd dat haar geld verdriedubbeld werd en ik heb in die 19 jaar slechts enkele dingen voor mezelf gekocht, maar verder steeds al mijn loon in het gezin gestoken.

Nu vrees ik dat ik maar een beetje geld ga terugkrijgen na die 2 decennia van inspanningen, aangezien eerst het ingebracht geld eraf getrokken wordt en daarna de erfenis. Ik heb haar steeds alles proberen te geven wat haar hartje begeerde: reizen, kleren,... , maar voor mij hoefde dat allemaal niet. Dus vroeg ik me af wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat mijn aandeel bij de verkoop van het huis wat groter te maken?

Men heeft me al aangeraden om naar een vrederechter te stappen, maar ik heb geen bewijzen dat ik dit allemaal gedaan heb, buiten de kwaliteit en kwantiteit van mijn persoonlijke spullen t.o.v. die van haar. Ik neem aan dat deze nodig zijn?

Groeten,
David

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 31 jan 2017 12:53

In het stelsel van de algehele gemeenschap behoort het hele vermogen van de echtgenoten tot de huwgemeenschap, ongeacht de wijze waarop de goederen verkregen werden.

Bij de ontbinding van het stelsel door echtscheiding of overlijden zal alles verdeeld worden.
In het stelsel van de algehele gemeenschap heeft het geen enkel belang wie iets gekocht of betaald heeft, op wiens naam de bankrekening staat, op wiens naam de factuur staat, of men de goederen reeds bezat voor het huwelijk of tijdens het huwelijk gekocht heeft : alles is gemeenschappelijk.

Daarom is het belangrijk wat er in het huwelijkscontract werd geregeld, mits daarin niets is bedongen dat strijdig is met de openbare orde of de goede zeden.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2017 23:19

Ik denk niet dat de TS gehuwd is onder algehele gemeenschap. Ik vermoed dat hij gehuwd is onder het wettelijk stelsel (scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten).

Het ziet er een spijtige zaak uit. Zij heeft inderdaad recht op twee vergoedingen: het ingebrachte geld van voor het huwelijk en het ingebrachte geld van haar erfenis. Hopelijk is jullie huis behoorlijk wat geld waard. Jouw deel groter maken is erg moeilijk.

Iedere echtgenoot moet bijdragen in de lasten van het huwelijk naar zijn vermogen. Misschien dat zij te weinig heeft bijgedragen en dat je zo iets kan bereiken. Maar ik zou er niet op hopen. Dat is een feitenkwestie en advocatenwerk. Onmogelijk te voorspellen via dit forum of er iets te rapen valt. De kosten van het proces kunnen veel groter zijn dan wat je eruit haalt.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 03 feb 2017 18:12


getrouwd met een huwelijkscontract en gemeenschap van goederen

David
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”