Vader in huis nemen - Domicillie ?? Voordelen & Gevaren

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

Vader in huis nemen - Domicillie ?? Voordelen & Gevaren

#1 , 22 jan 2017 09:27

Beste Forumgangers,

Graag had ik jullie advies voor onderstaande:

- Vader (gepensioneerd, ambtenaar op rust.. :D )zijn domicilie laten opschrijven bij ons, hij zit eigenlijk het meeste van het jaar in het buitenland (niet EU) en zoekt een plaats om zijn domicilie op te schrijven, heeft geen eigendommen meer in België.
- Ik neem aan gewoon feitelijk samenwonen, de verhuis zou doorgaan in dezelfde gemeente

Praktische vragen:
- Komt de kwartieragent controle uitoefenen of niet, daar "verhuis" in dezelfde gemeente zou zijn? ( er zal geen aparte kamer vooorzien worden voor hém, daar hij in het buitenland verblijft)
- Wat zijn de voordelen nadelen voor beide partijen :
- Fiscaal ?
- Indien vader schulden heeft, kan er beslag worden gelegd op mijn (en mijn vriendin's ) goederen?
- Indien dispuut, is het eenvoudig om deze domicilie te laten schrappen op mijn adres ( appartement gekocht, mijn eigendom)

Ik dank u voor de feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 22 jan 2017 09:45

Gaat hij daar ook effectief verblijven? Anders is domicilie niet mogelijk. Een referentieadres is dan de beste optie.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 22 jan 2017 10:00

Hij gaat hier niet verblijven, het is laat ons zeggen "een dekmantel" om nog in orde te zijn als Belgische inwoner (rechten en plichten)
Vandaar mijn vragen vooraleer ik hiermee zou toestemmen

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 22 jan 2017 10:04

Dan mag dit niet, dit is domiciliefraude. Maar zoals gezegd, referentieadres kan wel.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 22 jan 2017 10:07

Dat begrijp ik dat dit niet mag, indien hij effectief wel zou verblijven, kan u mij advies geven op mijn bovenstaande vragen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2017 11:03

Ik (gepensioneerd) woon ook bij één van mijn zonen, die heeft geen enkele nadeel, wel krijgt hij 1200 a 1500€ terug van de belastingen omdat hij me zogezegd ten laste heeft.

Dus voor mijn zoon niks anders dan voordelen !

De wijkagent heeft wel degelijk controle gedaan, ondanks verhuis in de zelfde gemeente.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 22 jan 2017 12:32

Ja maar u woont effectief in bij uw zoon, voor TS zou dit naast domiciliefraude ook nog fiscale fraude betekenen.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#8 , 22 jan 2017 17:47

Het is dus enkel een gevaar om dit door te zetten, domicilie + fiscale fraude is niet iets waar ik aan mee wil doen..

opzoeknaarinfo
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jan 2017 21:23

Mag ik aansluiten op deze vraag? Ik heb dochter van vrienden uit NL in huis genomen. Zij heeft haar domicilie laten overzetten terwijl we eigenlijk een referentie adres wilden omdat zij hier ook werkt. Kunnen we dit veranderen naar een referentie adres zonder problemen. Zij is enkel hier als zij moet werken of voor haar studie. Is deeltijds.

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 23 jan 2017 21:33

Mag ik aansluiten op deze vraag? Ik heb dochter van vrienden uit NL in huis genomen. Zij heeft haar domicilie laten overzetten terwijl we eigenlijk een referentie adres wilden omdat zij hier ook werkt. Kunnen we dit veranderen naar een referentie adres zonder problemen. Zij is enkel hier als zij moet werken of voor haar studie. Is deeltijds.
Neen dat gaat niet, ze heeft nu immers een verblijfplaats bij u.

Anders ging iedereen met schulden meteen van domicilie naar referentieadres.

djorkaef
Berichten: 138

#11 , 23 jan 2017 23:50

Ja de agent gaat langskomen
fiscaal is feitelijk samenwonen geen verschil, maar ouders kan je ook ten laste nemen http://www.standaard.be/cnt/dmf20130624_00634242
schulden worden bij u in beslag genomen als u niet kan bewijzen dat u het betaald heeft zoals met bancontact
nee het is niet eenvoudig hem buiten te zetten als hij daar effectief woont en slechte wil heeft, dat gaat soieso via de rechtbank en deurwaarder
ja het is fraude als uw vader daar niet echt inwoont

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”