trouwboekje v/s testament

Torreke70
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

trouwboekje v/s testament

#1 , 12 jan 2017 11:23

Stel

Een koppel is 20 jaar geleden getrouwd .
Er is toen vanalles afgesproken ivm verdeling van de erfenis indien één iemand zou komen te overlijden dit staat ook in het trouwboekje.
één van beide overlijd.
Diegene die nog overblijft maakt na het overlijden van zijn echtgenoot een testament op waar de verdeling heel anders moet worden geregeld indien de overblijvende sterft.

Ik neem aan dat er dan toch geen rekening meer gehouden wordt met het trouwboekje ,maar met het testament.

Of heb ik dit verkeerd voor ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 jan 2017 11:59

Wat staat er in dat trouwboekje?
De langslevende echtgenoot maakt een testament op volgens zijn wil.
Het huwelijk bestaat op dat ogenblik niet meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 jan 2017 13:20

Jawel maar bij het overlijden van de eerste echtgenoot moet één en ander geregeld worden via bestaande documenten. Iets afspreken is niet genoeg, iets in het trouwboekje schrijven ook niet. Het moet allemaal voldoen aan de bestaande wetgeving. De langstlevende echtgenoot kan idd daarna een testament maken volgens zijn goeddunken, maar enkel over die zaken waarvan die volle eigenaar is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2017 13:23

Zou in het trouwboekje niet gewoon vermeld staan dat een huwelijkscontract werd opgesteld? En zou het kunnen dat het huwelijkscontract bepaalt dat de gemeenschap toekomt aan de langstlevende? Dan gaat dit boven een testament.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 12 jan 2017 13:26

Zou in het trouwboekje niet gewoon vermeld staan dat een huwelijkscontract werd opgesteld? En zou het kunnen dat het huwelijkscontract bepaalt dat de gemeenschap toekomt aan de langstlevende? Dan gaat dit boven een testament.
Ik vermoed ook iets in die richting.

Maar TS vraagt: "Diegene die nog overblijft maakt na het overlijden van zijn echtgenoot een testament op waar de verdeling heel anders moet worden geregeld indien de overblijvende sterft."

De verdeling "volgens het trouwboekje" is dan niet meer relevant aangezien het over een andere (volgende) nalatenschap gaat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”