huwelijkscontract

wullie
Topic Starter

huwelijkscontract

#1 , 10 jan 2008 18:42

Heeft een huwelijkscontract eigenlijk wel zin in de volgende situatie?

de vrouw bezit twee onroerende goederen (en is ermee akkoord dat na haar overlijden haar man een vruchtgebruik erop krijgt)

de man bezit niets onroerends, tenzij zijn deel in de gemeenschappelijke gezinswoning.

Qua roerende goederen (gelden), bezitten allebei ongeveer evenveel.

Ook al is er geen huwelijkscontract, de onroerende goederen zullen toch altijd eigen blijven?, zodat een huwelijkscontract geen bijkomend nut heeft of vergis ik me in deze?

Overigens, wat kost de opmaak van een huwelijkscontract, is dit gebonden aan wat erin staat of zijn dit vaste tarieven?

Vanaf hoeveel tijd voor het burgerlijk huwelijk kan men zo'n contract opmaken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jan 2008 21:12

.

Ook al is er geen huwelijkscontract, de onroerende goederen zullen toch altijd eigen blijven?, zodat een huwelijkscontract geen bijkomend nut heeft of vergis ik me in deze?

Vanaf hoeveel tijd voor het burgerlijk huwelijk kan men zo'n contract opmaken?
1. U heeft gelijk!

2. Er wordt gewoonlijk bepaald dat het contract in voege treedt op het ogenblik van het huwelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wullie
Topic Starter

#3 , 16 jan 2008 11:03

U zegt dat het huwelijkscontract pas in voege treedt bij het huwelijk. Stel nu eens dat het koppel reeds enkele maanden voor hun huwelijk een woning aankoopt. De woning kost 300.000 euro, de man beschikt reeds over 100.000 euro, het meisje maar over 25.000 euro, zodat ze nog 175.000 euro moeten lenen.

Hoe kan men dat vastleggen, zodat ze elk hun deel kunnen recupereren mocht het huwelijk toch niet doorgaan. Via het huwelijkscontract kan het niet, kan ik uit uw vorig antwoord afleiden?

Reclame

wolf2

#4 , 16 jan 2008 19:49

Men kan een huwelijkscontract maken voor het huwelijk waarin men stelt dat ALS 1 van beiden of alletwee eigenaar zullen worden van een bepaald onroerend goed, dit goed zal worden ingebracht in het gemeenschappelijk vermogen (evt. nog met een aanvulling hoe dat goed verdeeld zal worden bij overlijden van één van de echtgenoten).

Ik heb in mijn loopbaan nog maar één keer dergelijk huwelijkscontract gezien. Betrokken verloofden zijn dan later getrouwd; het goed werd nadien gekocht door de vrouw alleen maar kwam dus onmiddellijk in de gemeenschap.

Aangezien U voor een HK toch een notaris nodig heeft, kunt U daar best eens naartoe trekken.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”