verdeling na verkoop huis partners uit elkaar

guidoenkris
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verdeling na verkoop huis partners uit elkaar

#1 , 09 jan 2017 20:37

Volgende situatie

In april 2012 koopt mijn zoon een woning en sluit op dat moment samen met zijn vriendin een samenwoningscontract af;
Bij aankoop leent mijn echtgenoot (stiefvader van mijn zoon) hem een bedrag van 15000 euro om het voorschot voor de aankoop van de woning te voldoen.

In de zomer van 2015 gaat het koppel uit elkaar, samenwoningscontract wordt verbroken en de ex vriendin blijft tot november 2015 in de woning wonen.
Dan gaat de zoon terug in de woning wonen en wil ex vriendin uitkopen. Deze weigert dus wordt de woning te koop gezet.

In november 2016 wordt de woning verkocht, ex vriendin gaat akkoord met de verkoop.
Vandaag 9 januari wordt de akte verleden
Verkoop is in orde en dan komt het op de verdeling.

Hier meent de ex- vriendin recht te hebben op de helft van het bedrag dat mijn zoon ingebracht heeft .
De 15000 Euro dus die mijn echtgenoot hem geleend heeft.
Haar advocaat haalt aan dat hij niet kan bewijzen dat dit zijn eigen inbreng is!

Mijn echtgenoot heeft dat bedrag intertijd gestort op de rekening voor de verkoop en mijn zoon heeft vanaf dat moment het bedrag in maandelijkse aflossingen terug betaald. Daar heeft de ex nooit ook maar 1 euro van terugbetaald.
Op welke manier kan mijn zoon bewijzen dat het hier om zijn eigen inbreng gaat en dat de ex hier geen recht op heeft?

Alvast bedankt voor de reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guidoenkris
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2017 10:11

Niemand een reactie?
Jammer
Had hier meer van verwacht!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 13 jan 2017 16:48

Mijn echtgenoot heeft dat bedrag intertijd gestort op de rekening voor de verkoop
-Van wie was de rekening waarop het geld werd gestort?
-Wat stond er het het samenwooncontract betreffende de verdeling van de kosten?
Meer bepaald: de clausule betreffende de terugbetaling van de leningen die werden aangegaan voor de
gezamenlijke aankoop vannhet huis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 13 jan 2017 18:26

als bewijsvoering volstaat dat de oorsprong van de gestorte som van je zoons stiefvader is en de bewijzen van terugbetaling door je zoon aan zijn stiefvader. Gezien het feit dat ze niet gehuwd waren, was er geen gemeenschappelijkheid, hij heeft dat van zijn persoonlijke bankrekening terugbetaald. . Je kan tov de tegenpartij gewoon de omgekeerde bewijsvoering eisen: De ex-partner moet kunnen bewijzen dat de lening van de stiefvader gemeenschappelijk (aan hen samen was) was en ze moet dus haar terugstortingen aan de stiefvader kunnen bewijzen. De advocaat probéért gewoon maar, vermoed ik. Weinig waarschijnlijk dat ze voor een rechtbank gelijk zal krijgen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”