Aansprakelijkheid ouders tov meerderjarig kind

baaldorp
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid ouders tov meerderjarig kind

#1 , 29 okt 2016 15:21

Mijn zoon woont reeds 1,5 jaar niet meer bij ons. Hij was samenwonen in het ouderlijk huis van zijn vriendin samen met de ouders van haar.
Blijkbaar is hij daar samen met zijn vriendin vertrokken en wonen niet meer op een vast adres ( vakantiekamp ).
Mijn zoon zijn domicilie is echter nog steeds op mijn adres.

Mijn zoon is 24 en wordt binnen 4 maand 25.

Toen hij vertrok had een behoorlijk wat geld, maar de situatie waar hij zich nu bevindt heeft er blijkbaar voor gezorgd dat hij niets meer heeft.
Ik ontving ook een brief van een online kredietverschaffer op zijn naam.
Toen ik hem vroeg wat dit betekende wilde hij hier niet op antwoorden.

Ik vrees dan ook dat hij geld aan het lenen is en ik vrees nog meer dat het niet bij deze ene lening blijft, noch dat hij correct zijn afbetalingen zal doen.

Wat kan ik als ouder doen om hier niet het risico te lopen dat men mij gaat aansprakelijk stellen voor zijn schulden ?
Ik had begrepen uit een andere post in dit forum dat zijn domicilie een probleem kan zijn, kan zijn domicilie op een of andere manier veranderd worden ( dus niet meer op mijn adres ).
Kan er iets gedaan worden zodat hij geen bijkomende leningen meer kan doen ?

Ik zag het graag anders, maar ben momenteel radeloos.

Alvast bedankt voor alle nuttige informatie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel

#2 , 29 okt 2016 15:43

Je kan nu het best zo snel mogelijk naar het gemeentehuis gaan en verklaren dat hij reeds geruime tijd niet meer bij jullie woont , na een tijdje wordt hij dan uitgeschreven , probeer hiervan een bevestiging te krijgen

Franciscus

#3 , 31 okt 2016 19:09

Gezien hij bij jullie ingeschreven staat zullen de gerechtsdeurwaaarders naar uw adres komen.
Volg de raad hierboven naar gemeente en geeft aan uw wijkinspecteur politie dat ook aan.
U hoeft niet te zeggen waar hij mogelijk nu verblijft - best is dat u zegt dat u het niet weet anders duurt de procedure nog veel langer.

Reclame

baaldorp
Topic Starter

#4 , 25 nov 2016 21:12

Bedankt voor de reacties

Mijn zoon heeft ondertussen verschillende beloften gedaan om zijn domicilie zelf te veranderen, jammer genoeg heeft hij zijn beloften niet nagekomen.

Ik heb bij de gemeente info gevraagd en zij gaven me de raad om naar de politie te stappen en een "Afvoering van ambtswege" op te starten.
Dit zou dan betekenen dat de wijkagent komt vaststellen dat mijn zoon effectief hier niet meer woont, na de vaststelling dient deze vaststelling goedgekeurd te worden op de gemeenteraad ( deze goedkeuring zou geen probleem stellen ) en wordt zijn domicilie adres geschrapt.

Deze procedure duurt ongeveer 4 weken.

Wordt vervolgd ...

Franciscus

#5 , 25 nov 2016 23:14

Toch raar het is de gemeente (dienst bevolking) die bevoegd en verantwoordelijk is voor het opstarten van de procedure AACB.
Politie voert dat uit als een uitvoerende dienst.
Politie kan in kader van haar opdrachten evenwel zelf de procedure opstarten en dan ineens ook een PV inbreuk bevolking opstellen over dit laatste heeft de gemeente dan weer niets te vertellen want PV dient aan parket gestuurd te worden.
Betrokkene is dan wegens wanbedrijf correctioneel vervolgbaar en wordt gesignaleerd in het ANG.
Best zorgen dat alle elementen worden uitgevoerd ...u dient niet te vermelden waar uw zoon nu woont ... anders duurt de procedure nog veel langer.
4 weken is wel een beetje kort kan tot 6 maanden duren ... Laat in elk geval aanduiden ( en dat moet door gemeente) dat er een voorstel AACB in het rijksregister is opgenomen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”