samenwonen, maar niet officieel

Maya
Topic Starter

samenwonen, maar niet officieel

#1 , 22 dec 2007 01:01

Mijn vriend en ik huren al enkele jaren iets samen. Geen van ons beiden heeft zich hier ooit gedomicilieerd (we wisten niet dat dat verplicht was en hebben nooit de noodzaak gevoeld). Officieel hebben we dus nooit samen gewoond.
We hebben intussen samen een huis gekocht (op onze beide namen) en ik heb mij er alleen laten domiciliëren. Dat was een bewuste keuze omdat ik dan in principe aanspraak kan maken op een premie (wat samen niet mogelijk zou zijn). Mijn vriend is nog stees thuis gedomicileerd.
De premie moet nog aangevraagd worden, maar ik maak me zorgen omdat op enkele van de documenten die ik moet indienen, onze beide namen opstaan op het adres waar we huren.
Is mijn zorg terecht?

Hoe kunnen "ze" bewijzen dat we alletwee dezelfde hoofdverblijfplaats hadden/hebben?
Registratie huurcontract: beide namen. Aankoopakte: aparte thuis-adressen. Bankrekeningen: samen en alleen. Loonfiches: 1 thuis en 1 huur-adres. Belastingen: 1 thuis & 1 koophuis. Dienstencheques: op zijn naam, huuradres. Bouwvergunning: beide namen, huuradres.

Zouden ze echt zo ver gaan graven voor het toekennen van een premie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 11 jan 2008 14:57

Om een voorbeeld te geven van wat er dan zou kunnen gebeuren:
Heet van de Pers:

Echtpaar ontving onterecht schat aan uitkeringen

QUAREGNON - De politie heeft in Quaregnon een oplichting ter waarde van 172.000 euro ontdekt bij een tussenkomst in een echtelijk geschil. De benadeelden zijn de RVA en het Riziv. Het parket van Bergen werd op de hoogte gebracht van de zaak.

De man en de vrouw woonden onder hetzelfde dak in Quaregnon, maar zij was in Quaregnon gedomicilieerd en hij in Bergen. Daardoor kregen ze een grotere uitkering van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening en van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering. Ze werden door deze instellingen immers als alleenstaanden beschouwd.

De oplichting begon in 1995 en de uitkeringen lopen ondertussen tot 78.000 euro op voor de RVA en tot 94.000 euro voor het Riziv. De twee diensten zullen de nodige stappen zetten om het geld terug te krijgen.
mcu (belga)
Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 012008_120 11/01/2008

citroentje

#3 , 17 jan 2008 08:06

denk zelf eens na.
Hoe je het draai of keert dat is een soort oplichting dat je doet en is dus ook strafbaar.Als het een premie is van de staat dan kunnen ze ver gaan om het uit te pluizen.
Je kan ook de vraag stellen is het de moeite waard om te liegen voor die premie en eventueel de gevolgen ervan te hebben.
Zou zeggen wees eerlijk dat duurt het langst.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”