evt trouwen

lunaver
Topic Starter

evt trouwen

#1 , 12 dec 2007 10:20

wij zijn en lesbisch koppel die al 14 jaar samenwonen .
wij zijn alletwee belg van geboorte maar hebben tot februari dit jaar in het buitenland gewoond , wonen nu terug in belgie waar men meer rechten heeft als samenwonenden .
er is nu sprake van evt te trouwen , en daar gaat mijn vraag over .
ik heb in het buitenland een kleine erfenis staan ontvangen van mijn ouders , wordt deze erfenis welke op mijn naam staat , van mijn partner bij ons trouwen ??
vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 dec 2007 15:51

Wat behoort tot het 'eigen' vermogen :
- hetgeen men had voor het huwelijk
- hetgeen men door erfenis of schenking heeft verkregen
Dus , de geerfde som is van U en blijft van U. Niets belet U echter deze som te investeren in een gemeenschappelijk goed. Het is best te zorgen voor een bewijs hiervan , zodat U bij een eventuele scheiding dit bedrag terug kan opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 13 dec 2007 17:31

Ik ga ervan uit dat u zou trouwen onder het wettelijk stelsel,waarin geldt :“Art.1399.EIGEN zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk
...”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”