kostenverdeling samenwonenden

klaproos
Topic Starter

kostenverdeling samenwonenden

#1 , 01 dec 2007 20:08

Ik woon al 11 jaar in bij mijn vriend, we zijn niet-wettelijk samenwonend. Hij heeft een eigen huis en 2 kinderen uit zijn vorig huwelijk. Ik heb geen eigendom, en geen kinderen.
Tot nu toe hebben we alle kosten netjes uitgerekend: ieder betaalde exact zijn deel vd boodschappenrekening, behalve kosten voor het huis en grote aankopen.
Nu willen we van dat gereken af en met 1 rekening gaan werken. We komen echter niet tot een regeling die ons beiden tevreden stemt: ik heb een invalideninkomen en torenhoge medische onkosten, hij verdient veel meer maar het onderhoudsgeld voor zijn kinderen en de procedures met zijn ex kosten handenvol geld.
Is er een bepaalde formule die men kan hanteren bij het verdelen van de gangbare kosten? Hoe wordt dat in de praktijk gedaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
egeltje

#2 , 13 dec 2007 18:17

u zal eerst moeten overeenkomen wat gemeenschappelijke kosten zijn en wat "eigen" kosten zijn. Zijn dit eigen kosten of gemeenschappelijke kosten: Kleding? gsm? medicatie?,... aan jullie om het te bepalen. Ik heb bijvoorbeeld met mijn vriend afgesproken dat de kosten van zijn zoontje voor hem zijn. Overige kosten zijn gemeenschappelijk.

Ik zou voorstellen om gedurende een aantal maanden de kosten bij te houden. Op basis daarvan zou ik een forfaitair bedrag afspreken in verhouding tot het inkomen en in verhouding tot de eigen kosten per persoon.
Tot op de euro zal het niet kloppen maar moet dit?

klaproos
Topic Starter

#3 , 14 dec 2007 17:49

We houden al jaren netjes elk onze boekhouding bij. Het grote struikelblok is idd. overeenkomen wat gemeenschappelijke onkosten zijn.
Mijn medische onkosten overschrijden ook vaak mijn maandelijks inkomen.
Voorlopig gaan we het zo proberen: alle huishoudelijke, medische en aanverwante onkosten + het onderhoudsgeld voor zijn kinderen zullen we gezamenlijk betalen van onze inkomens (minus zijn bonussen en vakantiegeld, die dienen voor onderhoud van zijn huis). Grotere onkosten (bv. dure schoolreizen of grotere aankopen) zullen we eerst bespreken.
We zullen dit een paar maanden proberen en kijken waar we uitkomen.

Reclame

Lex

#4 , 17 dec 2007 16:09

Komen je medische kosten dan niet aanmerking voor de MAF?

Al eens geinformeerd bij het Bijzonder Solidariteitsfonds?
http://www.riziv.fgov.be/care/nl/infos/ ... 060424.pdf

klaproos
Topic Starter

#5 , 17 dec 2007 18:33

Tja, de medicatie die terugbetaald wordt door het RIZIV wel. Helaas moet ik (net zoals veel lotgenoten overigens) heel veel dure medicatie innemen bij dewelke het RIZIV niét tussenkomt. Ik moet ook veel kiné hebben en kan niet genieten van een F-pathologie. Alles uit eigen zak dus.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”