verdeling restwaarde (overwaarde)

123abc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verdeling restwaarde (overwaarde)

#1 , 18 apr 2016 14:07

Hoi,

Korte schets van de situatie.
Mijn vriend en zijn ex zijn inmiddels al enkele maanden uit elkaar, maar hebben een huis gebouwd samen.
De breuk dateert van voor de woning werd bewoond dus tot op heden staat woning nog steeds leeg.
Het huis werd verkocht (compromis getekend), maar er is nu onenigheid over de restwaarde.
Verkoopprijs is 320.000 € en lening zo'n 260.000 €. Restwaarde dus zo'n 60.000 €. Maar nu komt het, zijn ex is gestopt met het betalen
van haar deel van de lening in oktober 2015, dus mijn vriend betaalt sinds dan het volledige aflossingsbedrag. Zij heeft geen eigen inbreng gehad in het huis, alle facturen staan op zijn naam en kunnen bewezen worden adhv facturen en betalingen. Eveneens steekt er zo'n 70.000 € in van ZIJN ouders, staat op papier, onderhandse schenking, maar zou rechtsgeldig zijn en werd door haar ondertekend.
Nu is de vraag waar iedereen recht op heeft. Mijn vriend wil alle restwaarde, het deel van de lening dat ze niet heeft betaald en de kosten voor het repareren van de deur die ze in "woede" kapot heeft gedaan. Zij betwist echter alles en eist haar deel van de restwaarde (zijnde 30.000 €), wil niet het resterende deel van de lening terug betalen (nog eens +/- 6000 €) en tevens wil ze het deel dat ze afbetaald heeft (zo'n 2 jaar aan +/- 600 € maand) terug.
Mij lijkt dit toch redelijk kort door de bocht daar mijn vriend het geld ook kwijt is dat hij gedurende 2 jaar heeft afbetaald en hij er al zijn spaargeld heeft ingestoken en zij niets. Mij lijkt het eerlijkste dat eerst de bank hun geld terug krijgt, dan zijn ouders en dan pas verdeling restwaarde (maar die zal er niet zijn na betaling bank / zijn ouders). Kan iemand licht op de zaak werpen ? Alvast bedankt !

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding