Mijn partner en ik wonen samen in een huis die volledig op zijn naam staat.
Ikzelf heb ook een eigendom die te koop staat en wil mij van zodra verkocht inkopen voor 50% in zijn huis.
Om de registratierechten te vermijden overwegen we om te trouwen.
Echter is mijn partner samen met zijn broer eigenaar van verschillende vennootschappen en willen we ons goed informeren over wat de verschillende opties zijn.
Ik veronderstel dat door 'scheiding van goederen' we er perfect kunnen voor zorgen dat ik geen aanspraak kan maken op deze vennootschappen wanneer het zou komen tot een scheiding. Echter vertelt de notaris ons dat ik sowieso recht heb op de helft van de nalatenschap (inclusief vennootschappen) wanneer mijn echtgenoot onverwacht zou sterven. Zelfs al laten we dit grondig beschrijven in ons huwelijkscontract / via testament / ... Hiermee kan mijn partner niet akkoord gaan en ik versta dit ook voor 100% aangezien hij niet de enige zaakvoerder is en ze dit allemaal hebben ongebouwd zonder dat ik er ook maar iets mee te maken had.
Is onze notaris wel correct? Kan dit op een bepaalde manier opgelost worden? Heeft iemand ervaring mee of weet iemand raad? Wij zitten even vast..
Alvast bedankt!