Ik heb wel een vermoeden dat die programma makers de deelnemers een contract laten ondertekenen, waarin de deelnemers verklaren dat de programma makers onschuldige engeltjes zijn, die ze nooit of the nimmer aansprakelijk zullen stellen .
Ongetwijfeld, maar of zo'n contract stand houdt voor een rechtbank als het ooit serieus mis gaat? Stel dat iemand op Temptation Island zo kwaad wordt op de partner om wat er daar gebeurd is, dat deze stomme dingen doet, dan vraag ik me af in hoeverre de programmamakers nog kunnen claimen dat zij er helemaal niets mee te maken hebben... Misschien moet er effectief zo eens iets gebeuren om de programmamakers wakker te schudden dat zij ook een beetje verantwoordelijkheid dragen over wat zo'n programma in het leven van de deelnemers teweeg brengt...
Ik vind ook nog altijd dat er een groot verschil bestaat tussen een spel zoals "De Mol" waar het héél erg duidelijk is dat het spel-concept de kern is, ondersteund door de karakters van de kandidaten, en een "spel" soals Komen Eten of Temptation Island, waar men in de eerste plaats wil lachen / kijken naar /... de kandidaten, en er één of ander dwaas "spelconcept" bijgesleurd is om het toch een beetje in te kleden. Daar waar het eerste programma toch een zeker respect voor de kandidaten aan de dag legt, is dit het complete tegendeel in de twee laatste programma's...