Zwangerschap / Co-ouderschap?

Gateway
Topic Starter

Zwangerschap / Co-ouderschap?

#1 , 09 jan 2016 19:10

Beste

Mijn vriendin is nu reeds 5-8 weken zwanger, maar het gaat nu al geruime tijd niet meer zo goed tussen ons en wij wonen overigens nog niet samen. Nu wilt zij het kind houden, maar ik niet. Van mij moet ze het niet wegdoen, helemaal niet zelfs - maar ze denkt alleen aan zichzelf op deze moment en ik heb er geen keuze in.

Mijn vraag is nu wat mijn opties en of mogelijke verplichtingen zijn. Mijn relatie zal ik helaas niet meer kunnen redden, maar dat wil niet zeggen dat ik niet voor het kind wil zorgen.

Kan ik een week / week regeling eisen? Kan ik dit regelen zonder de rechtbank, maar wel officieel met alle mogelijke documenten zodat dit niet te betwisten valt?
Wat moet ik mogelijk aan alimentatie gaan betalen?

met vriendelijke groeten
Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2016 22:11

Op dit ogenblik kan u totaal niets eisen.
Dat kan enkel de persoon die het kind erkend heeft.
Dus de moeder beslist alleen wat er moet gebeuren.

https://www.google.be/search?client=ubu ... LOtQbx5IBo
http://www.belgium.be/nl/familie/kinder ... erkenning/

U dient zelfs geen alimentatie te betalen want u hebt niets te maken met het kind.
Wettelijk was u enkel een donor.

Alimentatie maar dan ook de vaderlijke co-ouderschapsrechten kunnen wel afgedwongen worden via de rechtbank.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 jan 2016 06:57

Indien u wil betrokken zijn bij het kind dan kan u een vordering instellen om het vaderschap vast te stellen, daarna erkenning. Met erkenning komen rechten maar ook plichten (onderhoud). Of u doet niets en wacht, geen rechten, geen plichten maar dan hangt u af van wat de moeder beslist te doen. Doe niets overhaast, denk na.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”